onsdag 23. mai 2012

20.5 - mer fluekjør

Det fine været gjorde det fristende å prøve fluesveipa igjen, i et annet vann, nemlig det bittelille myrtjernet jeg besøkte den 1. Der hadde jeg hittil ikke fått fisk. Dessuten er det et trivelig sted der jeg kan fiske uten alt for mange tilskuere. Det begynte å vake tidlig, og jeg begynte igjen med nymfefiske. Stadig var det spredte vak å se, deriblant noen boblevak. Det betyr at fisken bryter overflatehinna, og jeg prøvde tørt nok en gang. Insekter så jeg også. Både mygg og døgnfluer, og langs land kunne jeg se noen myggpuppeskall. Jeg prøvde å kaste etter fisk som hadde vært oppe et par ganger. Først hadde jeg et napp, og på neste kast, der jeg lot flua ligge lenge ute, var det fisk på. Ingen stor fisk, men fighten var mer dramatisk enn vanlig, da den kjørte seg fast i torva noen ganger. Så kom den ut i åpent vann, og til slutt kunne jeg vippe en mørk myrtjernørret i brukbar kondisjon opp på land. 200 gram veide den, og jeg har endelig fått hull på det mystiske tjernet. Vel hjemme foretok jeg en koloskopisk undersøkelse, og jeg fant blant annet to snegler og ei voksen døgnflue.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar