lørdag 8. desember 2012

08.12 - på glattisen

Litt klisjéaktig oversikrift, men det får en tåle. Islegging siste helg og temperaturer ned mot -15 denne uka har gjort isen trygg på enkelte vann. Da blir det slutt på høstens fiskepause, og bare å finne fram isboret og stikkene. På dagens vann var det 15 cm stålis med noen snøflekker. Jeg møtte opp før de første skøyteløperne. Jeg hadde med meg 3 stikker til dagens fiske: To med pimpel (Vim-pirken i 34 og 38 mm) og ei med mormysjka (svart 3 mm). Begynte med pimpel ved en grunnerygg. Dybden var  rundt 6 m. Etter 3 hull hadde jeg ikke kjent noe, og gikk over til mormysjka på 3 meters dyp. Det var fisk bortpå med en gang, og jeg kunne løfte sesongens to første abbor opp på isen. Prøvde med pimpel igjen, uten resultat, og følte for å flytte meg bort i sola, til et grunneplatå der det pleier å stå fisk. Dybden er 3.5 meter. Etter tre fisk på pimpel fant jeg fram mormysjkaen igjen, og responsen kom fort. På det meste fikk jeg 4 fisk i et hull, og jeg fikk ellers 1-3 fisk i hullene som ga fangst, og var borti to som ikke ville bli med opp. Ikke mye aktivitet, med andre ord. På denne turen på 4 timer, fikk jeg til sammen 11 abbor, for det meste steikefisk rundt 100-200 gram. De større fiskene var altså ikke med på leken. Og nå kommer det klisjéalarm igjen: Det var en deilig dag i det fine været. Nesten vindstille, og føret var upåklagelig, med stålis. Ikke ofte vi har det.
Så får jeg se hvordan isfiskesesongen blir, og jeg vil prøve både røye, abbor (med håp om noe stort) og ørret i månedene som kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar