lørdag 5. april 2014

5.4 - aprilvær, abbor og stam

Det er trivelig ved Hobølelva, og da fisket i Nitelva ikke har kommet ordentlig i gang, var det på tide med en ny tur til Indre Enfold. Der er det fredelig og rolig, og ingen som spør "er det fisk her, da?"
Nye swimmer skulle prøves, men taktikken var den samme som sist. Foring av tre swimmer, og bevegelig fiske. Hver swim fikk en ladning med grunnfor (Idkung), reker og mais. Så var det bare å sette seg godt til rette i stolen og vente. På den første swimmen hadde jeg først noen småfisknapp, og så gikk det på noe tungt. Brasme? Nei, det var en abbor, av alle ting. En slik jeg skulle fått i vinter. 875 gram veide den, agnet var reke/mais. Morsom bifangst. Etter den var det stille. På den neste swimmen var det helt stille. Ingen småfisk prøvde seg. Kunne det stå gjedde der? I det jeg fant fram termosen for å ta en velfortjent kopp te, bøyde tuppen seg voldsomt, så fortsatte resten av stanga å bøye seg. Det er bare én fisk som veit når jeg finner fram termosen, og som napper slik. Og det var en slik en også: Stam. Den veide 1750 gram, fin fisk fra den lille elva. På 14-krok med mais/maggot. Deretter fikk jeg noen mort. Så begynte det å sludde, for deretter å regne. Ingen skal påstå at april er en sommermåned. Den siste swimmen så ut som et sted stammen burde trives, med et tre som hadde velta, og mye oppsamla rusk og rask fra flommen. Den var en liten skuffelse, og der fikk jeg bare en mort. Kanskje neste gang?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar