søndag 3. juni 2018

19.5-21.5, 25.5 og 2.6 - pinsefiske og diverse flueturer

Tok årets første karpetur en varm kveld. Begynte med bunnmeite med partikler, men ingen spiseaktivitet gjorde at jeg bytta til zig-rigg med loff. Hadde et napp på det. De eneste synlige fiskene gikk langt utafor kastehold, og eventuelle fisk i midtsjiktet kan en rett og slett ikke se. Satt og hørte på svarttrosten. En sjelden blanketur i et vanligvis enkelt vann.

Dagen etter tok jeg en motivasjonstur i en bekk i Nordmarka med relativt tett ørretbestand. Det var noen vak å se, og det var oppløftende. Fikk også en påminnelse om at en ikke skal veldig langt fra veier og stier for å kunne være helt i fred.

Så pinsens morsomste tur. Dro på oppdagelsesferd med Viggo til noen tjern der han har fått stor fisk, og som jeg aldri har besøkt før. Etter å ha gått på kronglete stier kom vi fram til et bittelite myrtjern. Viggo var skeptisk til at jeg brukte 0.14 fortomsspiss, da det går en fisk på langt over kiloen der. Ingen vaking, så vi fortsatte til neste. Der så vi noen vak, og så hadde Viggo napp på første kast. En ørret på 875 gram hadde tatt maurflua, og jeg fikk være håvhjelp. Ellers var det noen mindre fisk oppe. Vi gikk bort til dagens tredje tjern, men der skjedde det ingenting. Hadde avslutning ved det første tjernet, men ingen fisk kom på land. Dette var spennende, og en påminnelse om at en ikke skal overse slike små tjern.

Neste fluetur foregikk en fredag kveld i et lett tilgjengelig vann. Spredt vaking, noe fjærmygg og døgnfluer ute, og en fisk som greide å bomme på flua. Greit med litt frisk luft etter ei slitsom uke på jobben.

Til slutt en fluetur i tropevarme. Tørke skal føre til lite insektaktivitet. Men jeg hadde et helt uprøvd lite tjern jeg ville ta en titt på. Fant fram, men det var ingen aktivitet der. Dro derfor videre til et stort vann der temperaturen neppe har rukket å bli for høy. Slo meg ned på en odde som utrolig nok ikke var opptatt. Det var litt vaking, så la ut ei tørrflue. Rakk også å spise, lufte beina og drikke en vørterøl. Gerhardsen drakk vørterøl, og enkelte andre politikere burde holdt seg til det også, så hadde de unngått å gjøre skandale. Dro videre til et annet vann, men der hadde det blitt så gjengrodd at det nesten var umulig å fiske der. Skulle avslutte turen der, men måtte gjøre det ved et fjerde vann. Der var det heldigvis noen fisk som var oppe. Hadde et napp, og dro hjemover før jeg fikk heteslag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar