mandag 17. september 2018

15.9 - spaning i framhaldssoga

Og det var på tide. Utrolig at jeg holder ut, men på den annen side er det et trivelig vann i en trivelig del av Nordmarka. Som jeg gjerne fortsetter å besøke. Hyggelige omgivelser er viktig. I den berømte framhaldssoga til forfattaren Hallstein Bronskimlet frå Volda, står det om Vusvoltjønni. Hovedpersonene vurderer å ta en snarvei over isen for å komme raskere fram til samvirkelaget. Hadde jeg vært redaktør Pløsen i Flåklypa Tidende, ville jeg ha skrevet: "Leserne har krav på å få vite om det er fisk i Vusvoltjønni, Hallstein". Det kan tenkes at det er et slikt vann der det går lang tid mellom hvert napp. Akkurat som dette vannet framhaldssoga på denne bloggen handler om.

 Fire grader da jeg parkerte, så nå er det høst. Regnet helga før hadde fått vannstanden til å stige litt, men det var fortsatt langt igjen til normal vannstand. Begynte fisket mens tåka begynte å lette. Bytta fra en dobbel curly tail til en Westin Ringteez - og jeg kunne fiske uten å gjemme krokspissen, da den lave vannstanden gjorde at jeg unngikk steinblokkene langs land - noe som viste seg å være lurt. Etter noen kast hogg det en fin abbor, som viste seg å veie 590 gram. Ingen kjempe, men en fin fisk til å komme fra et vanskelig vann i marka. 20 minutter etter viste en abbor på rundt 300 gram interesse for den lealøse gummiskapningen. Nei, vent litt. Var det selve  jiggen som gjorde utslaget? Plasseringa av agnet? Presentasjonen? Vi får aldri vite noe helt sikkert. Etter frokost prøvde jeg to andre plasser, og fikk til slutt ei snipe. Vil jeg få større fisk i dette vannet? Eller er det slutt? No vert det spanande.


 
Morgen

 
Texasrigg - til vanskelig bunn. Her med en Westin Ringteez, men andre jigger vil også fungere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar