torsdag 6. juni 2019

31.5-1.6 - en riktig drømmedag

Avspaserte fra jobben fredag, og det skulle fiskes. Først litt fiske i Akerselva en noe kjølig morgen/formiddag. Begynte med jiggfiske et sted med masse snerk på vannet. Så en abbor, men den var ikke interessert i mat. Var også vitne til et forsøk på bading, men det var tydeligvis litt kaldt, for baderen kom opp etter kort tid, tok på seg slåbroken og gikk. Etter bytte av plass fant jeg ut at jeg kunne pælme litt spinner for å se om det sto ørret ved innløpet av en kulp. Etter noen kast var det napp i den sterke strømmen, Det var ikke ørret, men faktisk en fin abbor. Hadde gjort den utilgivelige feriefiskertabben å glemme vekta hjemme, men anslo vekta på abboren til 5-600 gram. Deretter fikk jeg en litt mindre, kanskje 400 gram. Bytte til jigg resulterte i null fisk. En bør ikke avfeie spinneren som et agn for amatører, feriefiskere og nybegynnere.

Det går altså fin abbor i denne elva, og hvis noen får kilosfisk, er jeg interessert i å vite om det.
Oslolosens fisketips må bli: "Abboren napper når det er snerk på elva"

 
 
En historisk elvestrekning.
 
 
Så hadde det blitt ettermiddag, og årets første tur til Dream lake gikk av stabelen. Med nye rigger, nykokte partikler, en boks Mistral pop-ups og ny brolly (riktignok kjøpt brukt). Var spent på om den sistnevnte ville fungere som den skulle, da det var meldt regn i løpet av natta. Det var lite aktivitet å se langs flytebladbeltet, men noen bobler var det da. For en gangs skyld hadde jeg bunnmeitetakler på begge stengene. Det var noe som ikke stemte helt da jeg ikke hadde en dupp å se på. En bil med danseband på stereoen kjørte forbi, en vendehals (en slags spettefugl) skreik på motsatt side av dammen, og Charlie og Simen kom innom. Etter at de hadde dratt, var det napp. Også jeg som hadde tenkt å spise kveldsmat. Årets første fisk i dammen for min del var ei noe skranten karpe på 4850 gram. Etter det skjedde det ikke noe mer.
Morgenen etter våkna jeg før alarmen på telefonen. Det begynte å regne, og så var det napp. På med jakke, bukse og støvler og ut i regnet. Fisken hadde brukt opp kreftene på utraset, så noen dramatisk kamp var det ikke. Det var en speiler i god kondisjon jeg kunne lande. 6200 gram og ny pers.
Brollyen fungerte for øvrig godt. Litt tung, men enkel å sette opp, og den holdt regnet ute.
 
 
Drømmekarpe på 6200 gram
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar