søndag 18. august 2024

Sommerferie

Så var det endelig sommerferie. Noen vil ha det til at lediggang er roten til alt ondt, men jeg vil heller si at det er mangel på meningsfylte gjøremål som er ille. Og ferien bør brukes på meningsfylte ting, i motsetning til arbeidet. Arbeidslivet har for det meste har blitt en fritidsklubb der en får lønn for å bli oppbevart, og enkelte kan delta i rotteracet og skrike seg til lederansvar uten andre kvalifikasjoner enn et desperat ønske om å bli sett. Omtrent som en tidligere president i Junaiten. Men nok om jobb. Fikk tatt en kveldstur etter karuss og fikk fire stykker. Den planlagte overnattingsturen måtte utgå pga. mye regn og torden. Greit å vedlikeholde fisketeknikken uansett. Noen forbipasserende briter var inne i en samtale om karpefiske, og jeg hørte ordet "five ounce lead". Ikke akkurat det jeg brukte den kvelden. Dro så på hytta. Fisket der var det dårligste jeg har opplevd. Mye vann i elv og tjern. Forbedring i været gjorde det mulig med fisketurer, men resultatet var altså dårlig. Fikk en liten ørret på en tur på høyfjellet. I "tjønnan" skjedde det noe, men fisket var ikke delt mest spennende jeg har hatt der. Mista en fisk første kvelden. Og fikk til slutt en mindre ørret på en formiddagstur. Hadde en følgefisk på 0,5-1 kg, og det er stort nok til at jeg kan fortsette å fiske der.
Tok en trøstetur til elva som er full av bekkørret, og fikk 10 stykker på nymfer og våtfluer.
Ellers fikk jeg malt litt og fortsatte på et prosjekt med spikking av smørkniver. Morsomt å gjøre litt andre ting når fisket er så dårlig.
Måtte ta den planlagte overnattingsturen etter karuss da jeg hadde kommet hjem for å bruke de aller siste sommerferiedagene i sommerferien. Ikke for å gå på fylla med lånte penger, slik herr Lillo-Stenberg synger om, men altså for å fiske. Det blåste ganske kraftig på kvelden. Litt vanskelig å fiske med dupp, men det gikk. Om kvelden foregikk det en del krepsing også, men heldigvis var det ikke forstyrrende. La meg til å sove i bilen om natta. Om morgenen var det fiske igjen, men lite skjedde. Så noen få bobler som kan ha vært fra fisk, men vanskelig å avgjøre om det faktisk var det. I likhet med boblene fra fisk i "grusgropa", forsvinner de fort, og det var ingen typiske "boblebad" som jeg kjenenr igjen fra vann med bløtbunn. Det endte uansett med blanking, og neste år kan jeg prøve nye vann.
En kveld første uka etter ferien var det klubbkonkurranse. En litt uvanlig en. Vi skulle dorge etter asp på Øyeren. Har aldri fått asp før, så det kunne bli moro. Og det var det også. Uvant med paravaner og ekkolodd, riktignok. Da fikk det være at jeg måtte sitte i saktegående kø gjennom Rælingentunnelen på vei til båthavna på Flateby, som var utgangspunktet.
Jeg satt på med Andreas N i båten til kjentmann og gjestefisker Robin O. Vi hadde totalt sju stenger ute, og jeg fikk ta første fisk, da jeg ikke har fått asp før. Et voldsomt napp på den ene flatdorgstanga med vibrasjonsagn resulterte i min aller første asp. En liten tass på under halvkiloen. Men da hadde jeg altså fått arten, Norges sjeldneste ferskvannsfisk. Jeg skulle få to til. En på 1410 gram på samme stang - flatdorging har jeg prøvd før, tross alt. Og så en fisk på ei av paravanstengene med oransje wobbler, min hittil største asp på 1460 gram/54 cm. Vi fikk totalt seks asp og en gjørs, og hadde flere napp. Men det var den andre båten (Andreas J, Edvard og Sven) som gikk av med seieren, 17 fisk. Andreas J fikk den største på fine 2700 gram. En morsom og annerledes klubbkonkurranse som vil bli stående som en av sommerens fineste fisketurer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar