søndag 28. juni 2015

27.6-28.6 - en prøvetur

Innbydende værmelding gjorde at jeg ville ta en overnattingstur. Og hvorfor ikke prøve et nytt vann? Jeg dro ut i provinsen, til Høland. Etter litt rekognosering fant jeg en plass. Litt grunt, men la gå. Heiv uti partikler og grunnfor. Duppmeite 15 cm over bunnen på matchstanga, glidetakkel på bunnmeitestanga. Det var respons umiddelbart, fisk på nesten hvert kast. Flire, mort og sørv. Dessverre ingen store. Men landskapet rundt sjøen var heldigvis trivelig. Sivgarder og åkre. Ordentlig landet. Heldigvis skyter ikke lokalbefolkningen på byfolk. Og jeg var vitne til det som skjer på Hemnes en lørdagskveld. Utagerende motorisert ferdsel, og kulturtilbudet er et band som spiller låter alle har hørt før. På morgenen bytta jeg plass. På duppmeite fikk jeg mer fisk av det mindre slaget. Suteren som skal gå i vannet, så jeg ingenting til. En toppdykker passerte ute på vannet. Den klamme, vindstille morgenen fikk meg til å tenke på at jeg heller burde dratt for å fiske karuss. Pakka sammen litt før planlagt, drakk litt vann, riktignok mindre enn det Julian Cundiff anbefaler ved overnattingsturer, og forlot et søndagsstille Hemnes. Det er greit å ha prøvd, i alle fall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar