fredag 27. september 2019

21.9 - drømmevær på årets siste karpetur

På tide med ny tur til Dream lake. En dagstur denne gangen, og sannsynligvis årets siste karpetur. Været var så fint som det kan få blitt i september. Strålende sol og 19 grader. Bladene på trærne hadde fått en svak gulfarge. Da jeg var på plass, kunne jeg se to fisk inne i vegetasjonen. Det så ut som de spiste. Hadde med tre stenger. To til bunnmeite, den ene med boltrigg og 15 mm popup-boilie på en hinged stiffrig, og den andre med glidetakkel og 10 mm popup-boilie på en kombirigg. På den tredje hadde jeg et dupptakkel for fiske høyt i vannet. På slike varme dager har jeg lagt merke til at noen karper liker å svømme rundt nær overflata. Prøvde diverse foringsstrategier også. Utelukkende boilies til stanga med glidetakkel på motsatt side av dammen, boilies og partikler (hvete og mais) til boltstanga med takkelet i en åpning i vegetasjonen nær bredden, og partikler til dupptakkelet inne ved land (jeg bør kanskje skrive litt om takler, agn og for til karpefiske når det passer).

 
Bunnmeitestengene i aksjon. Bildet vil få de mest pedantiske meiterne til å skrike. Jeg liker ikke å slurve, men banksticks som ikke er i vater er ikke veldig viktig. Og at jeg har forskjellige stenger og sneller (riktignok med samme testkurve) er enda mindre viktig. Derimot bruker jeg kvalitetsagn og gode kroker, og er nøye med knutene. Og håven og avkrokingsmatta er klare til bruk før første kast.
 
Det skjedde ikke mye på turen. Karpefiske betyr mye venting. Og kikking etter både bobler og cruisende fisk. Klokka 12.30, et klokkeslett jeg hadde avskrevet som mer passende for matpause enn napp, var det noen forsiktige napp på stanga med glidetakkelet. Det var ikke senenapp, men en fisk som hadde tatt det lille agnet (10 mm popup-boilie, for den som har dårlig korttidsminne eller ikke har lest innlegget fra begynnelsen). Årets siste karpe var av det rolige slaget. Det var fin tyngde på den også, vekta viste 5400 gram. Har altså ikke fått veldig mange fisk i dammen i år, men flere over 5000 gram. Det var også morsomt å se at kombiriggen med krok i størrelse 12 (som egentlig er en nymfekrok til fluefiske, for øvrig ganske kraftig i godset, noe annet ville vært feil til karpefiske) fungerte til såpass stor fisk. Den var da også tenkt som en rigg til fiske i kaldt vann.
 
 
 
Årets siste karpe
 


Resten av turen gikk fredelig for seg. Fikk øye på noen fisk utafor kastehold, hørte svartspett og så to rovfugler. Prøvde også å ta noen bilder av plantelivet, for det hadde jeg tid til.

 
Nyper
 
 
Hadde sett for meg at de siste timene fra klokka 17 ville gi meg mer fisk, men det skjedde ikke. Så kom mørket. Resten av partiklene gikk i vannet som takk for en lærerik sesong.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar