lørdag 14. september 2019

8.9 og 14.9 - nye bolker i framhaldssoga

En liten oppvarmingstur på lørdag formiddag måtte til, for å avslutte fisket i Akerselva. Der var det lokkeflom av hensyn til fisket etter "sølvturister", og sterk strøm mange steder. Holdt på to timer i småregnet, og så var sesongen over for min del. Konklusjonen for årets sesong blir at det går fin abbor der, men om de vokser seg over kiloen, er fortsatt uvisst. En fin elvestrekning for korte turer.

Så var det ny bolk i framhaldssoga om skogsabboren. Den begynte som den pleier om høsten. Kjøretur oppover i mørket, og begynne fisket rundt soloppgang. Nå med lavtrykksaktivitet, skyer og litt regn. Vannstanden var høy etter mye regn. Først klokka 9 var det endelig napp, og det på et sted jeg aldri har fått fisk tidligere. Relativt rein bunn der, og fint for jiggfiske, men det var en svart Vibrax-spinner fisken tok. Det kan virke som et antikvarisk og gubbete agn, men av og til går jo fisken litt høyere i vannet, og da kan spinner være løsningen. En skogsabbor i fine farger på 590 gram var det jeg fikk. Det var den eneste kontakten jeg hadde med fisk i løpet av turen. Slik er akkurat dette vannet: Det napper sjelden. Så også noen store fugler som kan ha vært lom.

 
Hyggelige omgivelser ved vannet
 
 
Og en bolk til: Lørdag med tilskyende vær. Hadde et forsiktig napp på den første plassen jeg prøvde. Og det var det. Baska meg trøyt rundt større deler av vannet for å pælme jigg, spinner og til slutt popper. Uten kontakt med fisk. Det skal ikke være lett å få skogsabbor. Større abbor i Nordmarka er ikke som i Østfold. De blir ikke fullt så store, og napper ikke hver dag. Det kan virke kjedelig, men som Hallstein Bronskimlet vil jeg si at det handler om "indre spaning".
Ikke rakk jeg å handle gjær og sukker på kooperativen etterpå, slik som Guringuten og Hjalte, men det kan nå også være det samme. Redaktør Frimand Pløsen i Flåklypa Tidende fant det nødvendig å advare om "disse stadige innkjøpene av gjær og sukker" og advarte mot fylla: "En skal ikke lengre enn til dette bladets sportsredaksjon før en kan påtreffe et stundom snøvlende individ". Det har til og med vist seg at en viss friluftskjendis ifølge NRK pleide å drikke med både hender og føtter en periode. Før han begynte med hunder og telting i stedet, og kom på TV. Så å ty til flaska gjør bare vondt verre. Til slutt skal leserne få et agntips.
 
 

Texasrigg til skogsabbor: Jeg bruker ofte en miniutgave med curlytailjigg (her med dobbel hale) på 7 cm og en liten offsetkrok (str. 4). Prosjektilsøkke på 7 gram og gummiperle for å beskytte knuten. Krokspissen gjemmes vanligvis inne i jiggkroppen. Dermed setter ikke jiggen seg fast like ofte som med et vanlig jigghode og fri krokspiss. For skogsvann er fulle av synketømmer og stein.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar