torsdag 4. januar 2018

Årsrapport 2017 - pangstartenes år

Fisket i 2017 begynte med et smell: Blankis på Lyseren og et gjennombrudd når det gjelder mitt fiske på det vannet: Abbor på 1040 gram. Resten av issesongen var litt slappere. Fikk noen abbor i normalstørrelse, 100-300 gram, noen sik og litt røye og ørret. Det beste med isfisket i 2017 var lengre perioder med lite snø på isen.
I april tok fisket i åpent vann til, med pangstart igjen. Hadde to turer etter stam, og fikk fisk på 1700 og 1800 gram. Grei fisk i den lille elva jeg besøkte. Stamfiske i Nitelva gadd jeg ikke, da fisket der har blitt særdeles elendig. Vår og forsommer er også tid for ørret i marka. Maifisket begynte med blanking med snø på bakken og tanker om å finne på noe annet resten av året. Fisket tok seg heldigvis litt opp etter hvert. I mai og juni fikk jeg ørret på både matchfiske og flue, og siste dag i pinsen traff jeg den rette dagen med både insektaktivitet, greit vær og fisk innafor kastehold.
En varm kveld i slutten av mai var det karpepremiere, og en tredje pangstart. En skjeller på 5250 gram kom på land. Ny pers og et mål er nådd - karpe på over 5 kilo fra klubbdammen. I juni og juli skulle det bli flere karpeturer. Ett av årets andre mål var å få fisk på Dream lake. På en tur i juni hadde jeg noen senenapp, og det var mye aktivitet. Men det skulle bli høst før jeg kunne håve noen av speilerne i dammen. I juni og juli tok jeg også noen turer etter abbor, både i et treigt skogsvann og en kulp i Nitelva. Uten det helt oppsiktsvekkende resultatet. I slutten av juli kom ei helg med varme. Den måtte brukes på karussfiske i en dam som har blitt populær blant arts- og specimenfiskere. Det tok tid før jeg greide å lokalisere fisken, og enda lengre tid før de ville spise, men jeg fikk til slutt 6 karuss søndag morgen, den største veide 1370 gram. Fisken i Norges merkeligste karussvann har blitt lettere, så kanskje bør en begynne å se seg om etter alternative vann. Men duppmeite etter karuss er alltid morsomt. I august hadde jeg sommerferie. Ørreten jeg fikk var riktignok bare i matstørrelse, men vannstanden i elv og vann var stort sett grei, og det var mulig med både spinn- og fluefiske. Fikk brukt litt tid i noen nye kulper også.
I september begynte det riktige høstfisket. Variabelt, men ikke håpløst. Spinnfiske etter abbor og meite etter karpe sto på programmet. Den første helga i september hadde jeg en overnattingstur på Dream lake. Jeg kunne lande en  speiler på litt over kiloen på duppstanga. Endelig!
Abborfisket var ikke helt bra. Fikk prøvd litt i et storabborvann nord i Nordmarka. En fin høstdag, men uten fisk. Prøvde litt øverst i Akerselva også, da OFA melder om "overraskende stor abbor" i den delen av elva. Fikk en grei abbor på 540 gram, og håper virkelig det går dobbelt så store eksemplarer der. I et nærvann fikk jeg også se at ørreten er interessert i jigg. På den siste turen til Dream lake holdt karpene på å spise seg opp før vinteren. Det var mye aktivitet hele ettermiddagen, og jeg fikk nok en kilosspeiler på duppmeite. I 2018 får jeg se om det kan bli større fisk på land.
I oktober og november fisker jeg lite. Det pleier å bli få napp, og jeg har behov for å gjøre andre ting. I 2017 fikk jeg prøvd litt lakefiske. NMU arrangerte laketreff i Glomma. Det kunne like gjerne kalles styremesterskap, da det stort sett var styremedlemmer som gadd å stille, men til og med jeg greide å lure opp en ferskvannstorsk. Kanskje blir det nye forsøk i 2018.
I desember la isen seg. Røyefisket var treigt, og abborfisket enda treigere, men jeg fikk da fisk. Årets siste røyetur var en svett affære med vassing i løssnø og stamping i overvann. I romjula var det også tid for kulinariske utskeielser med Dream lake society, denne gangen med både rakfisk og ost. Har også publisert noen skriverier på hooked.no i løpet av året.

Fisket i 2017 har gitt noen minneverdige fisk, og noen turer som har fått meg til å vurdere å begynne med både frimerkesamling og bingo. Et typisk fiskeår, med både opp- og nedturer der, altså.

Skal jeg rangere, må årets beste fisk bli:
1: Abbor, 1040 gram
2: Karpe, 5250 gram
3: Stam, 1800 gram

Hyggeligste tur: Årets tur etter karuss. Fint vær, og et knippe med karuss over kiloen.
Turen jeg helst vil glemme: Årets siste røyetur: Løssnø, overvann, kulde og lite aktivitet. Glad da jeg endelig kunne dra hjem. Et i-landsproblem, egentlig, men kjedelig å måtte bruke opp kreftene på transportetappene. Da fisker jeg dårligere.

Nyttårsforsetter har jeg ikke, men skal prøve så godt jeg kan å få abbor av litt størrelse på isen, større fisk på Dream lake og kanskje prøve et nytt vann eller to, eller bli bedre kjent med et «gammelt».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar