mandag 17. oktober 2011

En tur til den lille elva

Det fine været ga meg lyst til å prøve litt stamfiske på en idyllisk plass et sted ute på landet.Tidlig på ettermiddagen var jeg på plass. Jeg hadde tatt med relativt lite utstyr for å kunne være bevegelig. Taktikken var å fore opp tre plasser, for så å fiske dem av etter tur. Noen baller med oppmalt, fersk loff ("liquidised bread") og noen never maiskorn og rekebiter havna i vannet, og jeg var klar for fiske. På den første plassen plasserte jeg agnet i nærheten av et tre som hadde falt i vannet, et typisk oppholdssted for stam. Den var ikke hjemme. Alt jeg fikk var to mort, og jeg hadde mange napp fra småfisk. På den neste plassen var det også napp. Denne fisken var større, og dro av gårde inn under det overhengende gresset ved bredden. Kunne det være stam? For som det står skrevet: "A chub will usually rush for any roots, old tree stumps or weeds. Sometimes a hooked chevin will give you a surprise by darting straight for the bank right under your feet. Keep him in the open, and a steady strain on him, and he's yours" (Arthur Sharp: The Lure of the Float)
Men det var det ikke. Det viste seg å være en fin abbor på 4-500 gram som hadde gapt over reka. Vel vel, turens hittil største fisk, og en artig bifangst. Så bar turen bort til den siste plassen. Her hadde jeg ett eneste forsiktig napp, og det var alt. Var dette årets siste meitetur?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar