mandag 5. oktober 2015

4.10 - i Østfold-tåke

Østfold-tåka hadde lagt seg som et kaldt og vått omslag over landskapet da jeg gikk langs elva for å fore de utvalgte plassene. Da agnet var uti, quiverstanga i posisjon og presentasjonen akkurat så god som jeg kunne tenke meg, begynte tåka å lette, og det skulle bli nok en fin høstdag. Flommen hadde lagt igjen rusk og rask i trærne på bredden. Nå var vannstanden nede på normalnivå, og sikten god. Jeg begynte med reke som agn i håp om stam og kanskje abbor. Det var ikke den store interessen for skalldyr. Ved bytte til mais/maggot fikk jeg noen mort, den største på 2-300 gram. Av naturopplevelser som bør nevnes, er observasjon av skarv, den vanlige skrikinga fra svartspett, kakling fra gjess på vei sørover, og jegere som skjøt et sted inne i skogen. På elg eller folkevogna til lensmannen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar