mandag 4. september 2017

2.9-3.9 - drøm og virkelighet

Overnattingstur til Dream lake i fint ettersommervær. Har kjøpt en gapahuk til overnattingsturer, og noe av hensikten var å prøve den. Burde hatt bivvy og bedchair, men det blir upraktisk når det blir snakk om duppmeite. Og det blir det gjerne på Dream lake. Så da får jeg sitte og fiske i stolen og sove i gapahuken. Den likner litt på en bivvy, faktisk.  Det var ingen aktivitet å se, unntatt rulling langt utafor kastehold i den ene enden av vannet, og vaking fra ørreten. Så da måtte jeg fore der jeg hadde sett fisk før, rett ved flytebladene inne ved land. Og fisken her får helsekost: Erter, hvete og hampfrø. Anbefalt av steinerskolepedagoger og alternativmedisinere på Nesodden.  Brukte ellers det vanlige utstyret: Ei duppmeitestang for fiske med partikler rett over bunnen og ei bunnmeitestang med glidetakkel og pop up-boilie. Mørket kom, og jeg gikk etter hvert og la meg. Veldig godt å kunne legge seg og få litt søvn. Og ikke minst kunne ta til med fisket igjen rett etter å ha stått opp. Da det skjedde, var det skyfritt. Kondens inne i gapahuken. Og til min store glede: Bobler på vannet. Det var fisk der, og den spiste. Taklene gikk i vannet. Jeg kunne sitte og nyte det fine været og omgivelsene. Gress og blader var for det meste grønne, men høstens gule og røde farger hadde så vidt begynt å komme. Slike septembermorgener må oppleves. Hadde noen senenapp på bunnmeitestanga. Etter litt bobling på duppmeiteplassen hadde jeg et forsiktig napp. Fisken satt ikke. Den prøvde seg igjen, med et heftig løftenapp. Nå satt den. Ei speilkarpe på 1350 gram. Min første fisk fra dammen. Så forløp resten at turen med mer bobling og senenapp på bunnmeitetakkelet. Og tida får vise om jeg får hilse på Ludvig, den største fisken i dammen. Eller om det forblir en drøm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar