lørdag 30. september 2017

23.9, 24.9, 26.9, 27.9 - diverse høstfiske

De siste turene i september begynte med en ny tur til Dream lake. Årets siste karpetur, en riktig drømmedag. Trærne på motsatt side av dammen hadde fått ordentlige høstfarger. Da jeg var ferdig med opptakling og hadde lagt ut noen never med helsekost til karpene, kunne jeg se at det var bobling inne i ei vik. Oppløftende at karpene spiste i det kjølige været. Og på dagtid også. Hadde et napp på duppen. Etter hvert begynte det å komme noen drypp, og brollyen måtte opp. 16.50 var det napp igjen, og nå satt fisken. Ei karpe på 1275 gram. Ingen stor fisk, men min andre fra dammen. Fram til klokka 18 hadde jeg to napp på bunnmeitestanga også. Etter det kom mørket, og uglene begynte å tute. Takk til Dream lake for i år. Neste år håper jeg på større fisk.

Dagen etter gikk med til rydding av utstyr og tørking av brolly. På ettermiddagen var det en tanke som begynte å dukke opp igjen og igjen: Kom deg ut noen timer!
Sykla bort til et nærvann i marka. Mye folk var ute på grusveien. Det var lite aktivitet i vannet, bortsett fra noe myggvaking. Klokka tre på pakke sammen og dra hjem, etter to timers fiske, var det en fisk som viste interesse for jiggen. Ikke en abbor, men en ørret. Det er ikke hverdagskost på jigg.

Så skulle jeg prøve et lett tilgjengelig vann i Østmarka der det har blitt tatt kilosabbor. Oppholdsvær og en feriedag. Av og til må en prøve nye vann. Det nytter ikke å bli hjemme og sparke i jorda. Begynte rett etter soloppgang og hadde noen napp på den første plassen jeg prøvde. Etter en time gikk jeg rundt halve vannet og prøvde noen plasser der. Kjente ingenting. Vannet er nok lettere å fiske i på isen enn fra land. Begynte å bli rastløs, og dro derfor videre til Nitelva for å prøve en kulp jeg besøkte i sommer. Turen oppover gikk raskt. Snart kunne jeg spasere bort til kulpen, rigge stanga på ny og hive jiggen ut mot strømkanten. Kort sagt skjedde det enda mindre i elva, og jeg tenker jeg skrinlegger dette elveabbor-prosjektet.

Til slutt en tur med fluestang: Et mellomstort vann med mye folk i helgene. Nå var det hverdag og sparsomt med folk. Bare en annen fisker i bellyboat på motsatt side var å se. Og noen få syklister på grusveien bak meg. Begynte med blindfiske med nymfe. Lite insekter ute, bare spredte fjærmygg. Så etter hvert noen vak utafor kastehold. Altså en typisk høstfluefisketur med lite vaking. Gikk bort til et myrtjern like ved og prøvde der en time. Ingen vak. Dro tilbake igjen til det mellomstore vannet og gjorde et aller, aller siste kast.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar