søndag 24. mai 2015

23.5 - i stammens tegn

Ny tur til Mossedalen, som er det gamle navnet på Hobøl, for ei ettermiddags/kveldsøkt. Det er fint for byfolk å komme seg ut på landet. Elva hadde steget litt siden sist jeg var der, og strømmen var så vidt sterkere. Gresset langs elva har blitt grønt, og vannliljene har kommet opp her og der. Begynte med å fore to swimmer litt lengre opp i elva. Etter en runde med Idkung, reker og mais monterte jeg Competition Feeder'en og satte meg i stolen. Brukte mais/maggot på en 8'er-krok, og fikk en liten stam og en mort på første swim. På motsatt side svevde to rovfugler i ettermiddagssola. Etter swimbytte hadde jeg et napp umiddelbart. Fisken var borte. På neste kast hadde jeg et veldig forsiktig napp, men fisken satt heldigvis. En stam på rundt kiloen. Hyggelig med bøy på stanga. Måtte feire med en vørterøl og skålte for elva som gir fra seg fisk. Bytta agn til reke/mais, men hadde bare napp fra småfisk. Til slutt bega jeg meg nedover elva til en swim jeg prøvde tidligere i vår.  Var stammen på plass, måtte den nappe nå. Det var en liten skuffelse fiskemessig, bare to mort ville opp. Ellers var alt bare bra. Treet på motsatt side viser seg nå å være en hegg. Den var i full blomstring. Fuglesangen var på sitt sterkeste etter at sola forsvant bak grantrærne, og den sangen er bedre enn all verdens Grand Prix-bidrag, som lokalbefolkningen sikkert fikk med seg under kveldens TV-seanse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar