mandag 23. mai 2016

14.5 - stam, abbor og lange underbukser

Det er ikke ofte jeg bruker lange underbukser i mai, men denne dagen var det sur vind, og jeg hadde tenkt meg en lengre ettermiddags/kveldstur. Vel framme ved elva var det tydelig at det hadde vært tørt lenge, for støvskyene sto etter traktorene som var ute på jordene. Gikk oppover elva, valgte meg to swimmer, satte fra meg utstyret på den nederste og begynte å fore. Så begynte jeg å fiske på den nederste swimmen, og umiddelbart fikk jeg napp på mais/maggot: En liten stam. Etter en time gikk jeg de få meterne oppstrøms til den øverste swimmen og satte meg der. Hadde først et napp av en fisk jeg ikke greide å kroke, og så fikk jeg en stam som var litt større enn den første. De lange underbuksene viste seg å komme godt med i nordavinden. Den siste halvdelen av turen ville jeg bruke lengre nedstrøms. Så jeg slepte med meg stangbag, stol og andre ting som forbindes med meite nedover langs jordekanten. Ny foringsrunde, og jeg hadde sett for meg at en plass med overhengende greiner kunne skjule både stam og annen fisk. Nå bytta jeg agn og krok, fra mais/maggot på nr. 10 til reke på en sekser. Ganske riktig hadde jeg noen napp, og fikk deretter den tredje stammen på turen. Heller ikke den var av de største, under kiloen. Uansett er det viktigste med disse turene til indre Østfold å kunne sitte ved elva uten forstyrrelser av noe slag. Det var faktisk plass til en bonusfisk på denne swimmen også. Jeg greide å kroke noe som kjentes ut som ei snipe. Så kom fisken opp til overflata, og da fikk den striper. Mye mer interessant. Det var en utgytt abbor på 640 gram. Nå skal jeg gjøre alvor av planene om en jiggtur til høsten, hvis ikke regnet ødelegger. Den siste swimmen var en skuffelse fiskemessig. Bare napping fra småfisk. Den stemningsmessige prikken over i'en på denne turen var fuglesangen. Hørte både svarttrost og bokfink før mørket kom og gneldrebikkja på en av gårdene i nærheten overtok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar