tirsdag 10. oktober 2017

7.10 - elvemeite

Én plussgrad og dogg i gresset da jeg satte føttene i Østfold-leira for siste gang i år (?)
Hadde med stenger til bunnmeite og lettspinnfiske. Bunnmeite sto først på programmet, etter vanlig oppskrift. Spredte litt reker og mais på fire swimmer mens noen elgjegere løsna skudd inne i skogen på motsatt side av elva. Så var det opptakling og i gang med fisket. Hadde noen forsiktige napp. Fast fisk var det ikke før bytte fra sekser- til åtterkrok, og på den tredje swimmen. Fikk mort og abbor på reke og maggot. Stam så jeg ingen tegn til. Og svartspetten klagde. En fordel med slikt treigt fiske er at det går an å ta det med ro og bare sitte der og betrakte landskapet rundt. Andre kan glo på 5. divisjonsfotball eller stresse rundt på kjøpesenter etter nye gardiner og skorpefri Norvegia. Landskapet rundt elva er kanskje ikke spektakulært, men trivelig. Det er nettopp et landskap til å ta det med ro i. De to siste timene brukte jeg på jiggfiske. Jigger i høstløvfarger fikk hoppe over bunnen, og jeg fikk en abbor til. To ridende ryttere til hest passerte på gårdsveien, og jeg kunne høre dem spørre hverandre "er det fisk her?"
De skulle bare visst hva som har blitt tatt av fisk i den lille elva. ..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar