Velkommen til bloggen min. Her vil jeg skrive om sportsfiske, friluftsliv og andre ting som faller meg inn. Bloggen er under stadig konstruksjon.
fredag 16. mai 2014
14.5 - rolig kveld
Nytt forsøk etter stam i Nitelva, men ikke bare det: Når det står på som verst på jobben, er det fint å kunne lade batteriene ute. Derfor fisker jeg. Fortsatt over middels vannføring i elva, og heldigvis god sikt. Etter noen kast med feederen hadde jeg noen napp fra småfisk, og under innsveiving var jeg borti noe større, som glapp. Muligens gjedde. Jeg hørte både svarttrost og bokfink, så naturopplevelsen var det ikke noe å utsette på. Men etter fjerde turen etter stam på ett sted uten resultat, bør jeg gjøre noe annerledes neste gang.
søndag 11. mai 2014
11.5 - kort søndagstur
Kom meg alt for seint avgårde, men ville se om det var noe liv i et vann i Nordmarka. Metode og agn var de samme som på de forrige markaturene. Det var noen få vak den første timen, så liv var det. Noen få insekter var ute, det dreide seg om fjærmygg og døgnflue. Da kan jeg kanskje prøve fluefiske snart?
fredag 9. mai 2014
9.5 - match-ørret
Tok en feriedag. Dro til Østmarka igjen for litt duppmeite med maggot. Nordmarka får vente litt, det samme får fluestanga. Vanntemperaturen var 6 grader, så har det også vært kjølig i det siste. Det var litt vaking om formiddagen, og jeg hadde et napp, men først på ettermiddagen fikk Carp waggler-stanga kjenne på fettfinnefisk igjen, en litt tynn ørret på 360 gram. Som alltid velger jeg en dag med treigt fiske framfor fullt kjør på jobben. Og fredagskaffen gjør det ikke så mye å gå glipp av.
søndag 4. mai 2014
4.5 - med det fjerde skal det skje
Min fjerde tur til Svartoren. Et høydepunkt på vei utover var elgen i veikanten ved Stensrudtjern. Litt kjøligere i været enn sist, og noen sure vindkast kom. Igjen var metoden duppmeite med maggot. Nå var det veldig lite aktivitet. Jeg så bare ett eneste vak på hele turen. Det var heller ikke mange mennesker ute på tur. På den siste plassen jeg prøvde, var det litt kronglete å komme til. I alle fall med ei matchstang på 13 fot å drasse på. Men det gikk. Og på litt kronglete steder står det gjerne fisk. Med stanga plassert i stanghvileren tok jeg en siste tekopp før jeg planla retretten. Da måtte duppen gå under. 3 maggot på 14-krok fiska i midtsjiktet var altså fristende likevel. I alle fall for dagens eneste ørret. Den hadde slukt, og endte sine dager som forrett. Takk for maten, OFA.
1.5 - for seint
Med forskjøvet vår var jeg klar over at jeg ville komme for seint til vederbukfisket i Nitelva, i alle fall for de største fiskene. Da blir det en trøstetur i stedet. Jeg møtte opp ved Åros for litt feederfiske. Det var mer vann enn på siste tur, men strømmen var svak. Mais/maggot og loff var dagens agn. Etter noen kast var morten på plass. Ingen store, den største kanskje 300 gram, og så en liten vederbuk. Så bytta jeg plass. På den nye plassen var det også mort. Og vederbuk litt lengre ut i elva, skulle det vise seg. Dagens siste fisk veide 1300 gram. Utgytt, men stor nok til å lage bue på stanga. Akkurat det jeg trengte etter mye blanking.
27.4 - nesten sommer
Det var det på årets markapremiere. Svak vind, sol og varmt. For anledningen på Svartoren i Østmarka. Kunne duppmeite med maggot være tingen for ørreten? Det var noen få døgnfluer og fjærmygg å se, og spredt vaking på formiddagen. Om ettermiddagen var det en kort vakperiode. Til ingen nytte.
26.4 - plan B og C
Plan A var å fiske vederbuk i Nitelva. Problemet var bare at brannvesenet hadde okkupert parkeringsplassen ved Åros i forbindelse med en øvelse. Stigebil, jolle og full pakke. Da måtte det bli plan B: Prøve en ny strekning for å se om det gikk an å få stam der. Riktignok på formiddagen, ikke et ideelt tidspunkt. Jeg prøvde likevel, for å bli kjent. Den ser ut som ei lærebok i stamfiske, med dyprenner, strømkanter og overhengende greiner. Det var mye vann i elva, og jeg rakk å fiske på to swimmer med feeder og reke uten resultat. Konklusjon: En fin strekning, kanskje noe for flytebrødfiske...
Avslutningen var plan C. En av de vanlige stamkulpene. Her var det heller ikke noe liv. Men været var fint.
Avslutningen var plan C. En av de vanlige stamkulpene. Her var det heller ikke noe liv. Men været var fint.
Abonner på:
Innlegg (Atom)