lørdag 17. mars 2012

Lørdag 17.3 - et skudd i tåka

Tåke og sur vind på formiddagen ville gjøre dagens fisketur til en utrivelig opplevelse, innbilte jeg meg. Men jeg skulle ut en tur for å gjøre et siste forsøk etter større abbor og kanskje en bonusørret. Veien fram til vannet var sølete, og isen hadde blitt grå og bløt. Varmen den siste uka hadde greid å tære hull rundt kvister og annet rusk på isen. Vel framme på første plass jeg ville prøve, fikk jeg raskt hull på isen. Jeg ville fiske meg utover på dypere vann, og fiske meg oppover i vannlaget med balansepilk. I de to første hullene skjedde det ingenting. I det tredje, på 5.5 meters dybde, hadde jeg et napp en meter over bunnen, men fisken ville ikke sitte. Jeg sveiva opp en meter til, og etter litt rykking og risting kom det endelig et napp til. Det kjentes ut som en større fisk. Og det var en abbor. En mørk skogsabbor hadde bukkroken på Rapalaen (farge CLN) solid planta i leppene. 850 gram veide den. Ny rekord for meg på dette vannet, og en verdig slutt på årets abborsatsing. Jeg prøvde et par andre plasser, men det skjedde veldig lite. Jeg hadde et forsiktig napp høyt i vannet i det siste hullet, og så kom det en regnskur. Jeg var fornøyd med resultatet uansett, og bega meg inn til land igjen. Her og der var det dammer med overvann langs land, og enkelte steder råker langs land. Sesongen går mot slutten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar