onsdag 25. juli 2012

18.07 - pers på stam

Det er en fisk som er veldig lite følsom når det gjelder vannstand og temperatur: Stam. Dessuten liker jeg flytebrødfiske om sommeren. For å få litt brukbar fisk igjen, dro jeg til Nitelva. Det var noe mer vann i elva enn normalt om sommeren, men heldigvis god sikt. Jeg begynte med flytebrødfiske, og på det første driftet var det napp midt i elva. Den fisken ville ikke sitte. På neste drift var det napp nede ved glattstrømmen foran et stryk, men den fisken satt også dårlig. Men jeg greide til slutt å kroke en stam på 1725 gram. Jeg skjøt ut noen brødbiter med jevne mellomrom. Først var det fisk oppe, men så ga aktiviteten seg, og jeg rigga om til duppmeite. På første drift gikk loaferen under, og jeg kjente det var brukbar fisk på. Så fikk jeg se fisken, og kunne slå fast at den måtte være over 2 kg. Etter litt kluss fikk jeg den i håven. Vekta viste hele 2625 gram. Ny pers! Spesielt moro å få den på dupp. Etter dette var det å forflytte seg oppover elva til en annen kulp. Der skjedde det veldig lite den timen jeg prøvde der. Fikk bare en mort på duppmeite. Så bar det nedover til et sted litt oppstrøms første plass for å avslutte. Der skjedde det ingenting, men det kunne være det samme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar