mandag 17. desember 2012

16.12 - røyefiske i snøvær

Røyefisket hører forvinteren til. Det er et fiske jeg ser fram til hvert år, uansett hvor mye eller stor fisk jeg får. Jeg var spent på om snøværet dagen i forveien hadde ført til overvann. Etter en svett gåtur i den våte nysnøen kom jeg meg ut på Øyungen, og det var ikke antydning til overvann. På det første varpet satt jeg 50 minutter, og måtte bore noen hull der jeg ikke kjente noe før det første nappet kom. Ei røye tok til slutt maggoten under blinken. Riktig art, om ikke annet. Så var det forflytning til et annet varp. Her prøvde jeg på forskjellige dybder, bare avbrutt av matpause i bygene som kunne være både regn, sludd og snø. Trærne på Øyungskollen var hvite, altså var det kuldegrader i høyden. Dette varpet er grunnest lengst fra land, med ei dyp renne nærmere land. Jeg prøvde på dybder mellom 4 og 11 meter. Ingen fisk i renna, men jeg fikk ei røye på mormysjka og hadde noen napp på samme redskap på den grunne delen av varpet. Til slutt bar det tilbake til det første varpet, og her fikk jeg turens siste røye på blink mens det snødde tettere og tettere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar