tirsdag 10. mars 2015

9.3 - siste bolken

Egentlig skulle jeg noe helt annet, nemlig en siste tur på Lyseren. Vel framme så jeg at isen var dårlig med råker og sprekker ved land, og det var et svart område langt utpå. Der hadde jeg ikke lyst til å være klokka 16 med temperaturene som var meldt. Men jeg akter ikke å kaste bort en feriedag. Jeg fikk heller dra til skogs. Der er isen fortsatt sikker. Dro hjem for å bytte ut noe av utstyret, og så var det klart for siste bolken i framhaldssoga om skogsabboren. Isen på skogsvannet var nesten snøbar, så det går mot vår også i Nordmarka. Bestemte meg på forhånd for å konsentrere fisket i områdene der jeg har fått fisk. Begynte i vika med mest aktivitet under isen. Nå skjedde det endelig noe:  I første hull bøyde føletuppen seg etter litt skjelving med stikka. En kølsvart abbor på ca. 250 gram som syntes mormysjkaen så spiselig ut, kom opp. Jeg bora en serie med hull på kryss og tvers i vika som jeg skulle fiske i. I neste hull fikk jeg først en abbor på 450 gram, så var det en som glapp, og til slutt fikk jeg en på ca. 300 gram. Da var det hele over. Plassbytte hjalp heller ikke. Hyggelig at sesongens siste isfisketur hit ga fisk, og været var det lite å utsette på. Smeltende snø og mye vann i utløpselva bar bud om at isfiskesesongen kan være slutt snart, men det kan komme flere bolker i denne føljetongen seinere på året.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar