søndag 28. februar 2016

28.2 - langtur i Enebakks skjærgård

Som egentlig heter Lyseren. Odder, øyer og svaberg gir da et skjærgårdspreg? Begynte med en lang gåetappe bort til plassen jeg prøvde i fjor. Det var skareføre og lett å gå. Etter noen hull uten merkbar aktivitet, kom det et napp høyt i vannet som virkelig satt i sikringsboksen. Det kom fra en abbor på rundt 300 gram. Den skulle bli dagens største fisk. Kryssa fylkesgrensa og satte meg ned et sted i Østfold. Først kom noen forsiktige napp, og så kom nok en langstrakt jager på rundt 200 gram på isen mens søndagsturistene passerte. Etter det var det stille lenge, bortsett fra meisene som sang, og den evinnelige svartspetten. Fant en ny plass jeg kan tenke meg gir fra seg storfisk når denne er i jakthumør. Dybden var i alle fall passe. Avslutningen skjedde i et sund der jeg fikk turens to siste abbor i konkurransestørrelse. Så fikk jeg da blitt bedre kjent på Lyseren. Været var upåklagelig, og det var mange andre fiskere ute. Gjetter på at de hadde plassert seg på steder det lønner seg å prøve. Kjentfolk bes melde seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar