søndag 14. februar 2016

13.2 og 14.2 - fiske i vintersol

Merkbart lysere om morgenen enn sist jeg dro ut for å fiske. Det har blitt februar. På lørdagen dro jeg til samme vann som sist. Foretok kryssing av vannet og fant ei vik. På 2-2.5 meters dybde var jeg borti fisk. Det var sik. Kunne lande 3 stykker i gjeddeagnstørrelse og hadde noen napp til. Siken oppførte seg ikke slik jeg var vant til. Tok helt på bunnen, og lot seg ikke skremme av kraftige bevegelser på mysjkaen. Ville nemlig se om den større abboren var interessert i slik redskap i stedet for balanse. Da blir det serier med 5 løft og ristebevegelser og inntil 5 sekunders pause. Til sik vil jeg heller fiske forsiktigere og ha pauser på 10 sekunder. Nok om det, jeg fortsatte fisket ved pynten der jeg har fått fisk før. Det virker som om det er et lite platå der. Men det varte og rakk før jeg fikk fisk. I det siste hullet var det napp like før jeg ville gi meg for dagen, høyt i vannet. Det viste seg å være en halvkilosabbor med nydelige farger. Artig fangst på mysjka, som for anledningen var en rød en på 5 mm, med to maggot som agn. Abboren blir større i dette vannet, og dessuten i andre vann i vassdraget, så jeg planlegger flere turer.

Søndagen rakk jeg en liten kosetur der jeg tok pause fra jaget etter større fisk, og ville more meg med å fange fisk på pimpel og kunstig fjærmygg. Det tok litt tid før jeg fikk fisk, men jeg greide å skrape sammen 9 stykker. Godt det fortsatt er mulig å kose seg på fisketur uten at resultatet betyr all verden.  Fint vær hele dagen, og mange folk ute på den obligatoriske søndagsturen. Mange lurte på hvor tjukk isen var...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar