onsdag 30. mars 2016

Etter påskerøye

"Tjønna" med fenomenal siktedybde, lys sandbunn og furuskog rundt er ikke verdens beste røyevann, til tross for at jeg en gang så en lokal fisker lande ei kilosrøye der. Likevel må jeg ha noen fisketurer i påsken. I år var skiføret dårlig, så dårlig at jeg faktisk gikk til fots noen turer. Derfor er det fint å kunne fiske innimellom. Brukte også litt fisketid i noen nabovann, men der er det tvilsomt om det fortsatt fins røye. Begge fisketurene jeg rakk i påsken var av typen "ett napp, én fisk". Hadde jeg stått opp tidligere, kunne det sikkert gått bedre, men en skal ikke ta fisket så seriøst alltid. Av og til er det lov til å ha lang lunsjpause med påskemarsipan, og det er bare hyggelig å kunne stå på 1 meter is mens det er plussgrader i lufta. På den første turen lot ei røye seg lokke av blink og maggot i et av de dypere områdene, og da høyt i vannet. Under vårfiske etter røye lønner det seg altså å fiske seg oppover. Så var det slutt. På den andre turen fikk jeg en ørret på mormysjka i det samme området, og den fisken fikk markere at isfisket er slutt for i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar