mandag 9. januar 2017

Årsrapport 2016

Oppsummering av året som gikk.
Vinteren gikk med til abbor på isfiske. Det hvilte en halvkilosforbannelse over meg. Den største abboren veide 580 gram. Tatt på mormysjka i et skogsvann var den likevel en artig fangst. Hadde også et gjensyn med sik på mormysjkaen. De fleste i gjeddeagnstørrelse, må det sies. Nye vann er morsomt å utforske, og i 2016 var det sagnomsuste Lyseren som sto for tur.

Våren skal være så flott. Men fisket var ikke mye å rope hurra for. Fisket dreide seg for det meste om ørret i noen skogstjern og et gjensyn med Akerselva. Og så hadde jeg en meitetur etter stam der jeg fikk en utgytt abbor som bonus. Den ga meg en ide om å jigge i elva til høsten.

Det mest minneverdige fisket om sommeren foregikk etter karpe og karuss. Fisket etter karpe var litt treigt den første delen av sommeren. Noterte meg skjellere på 3600 og 3700 som beste fisk fra sommerens turer til klubbvannet. Den største tok jeg på flytebrød, og den slukte agnet i et beverplask. På en av turene etter karuss var det ikke helt full klaff, men grei klaff, og jeg fikk fisk opp til 1430 gram på både duppmeite og boltrigg. De største var ikke med på leken i 2016. Fisket i Nitelva har blitt en skygge av seg sjøl, og den største stammen jeg fikk der veide 1800 gram. Skal jeg gidde å bruke mer tid der? Ørretfisket på fjellet var elendig. Lav vannstand i grytehullsjøene på furumoen resulterte i blanketur etter blanketur. Utforskning av en spennende kulp i elva ga til slutt, på den siste turen, en ørret på 400 gram på oppstrømsfiske med spinner. Takk for maten! På tampen av sommeren var det endelig min tur til å prøve Dream Lake, som det blir spennende å utforske mer. Vil jeg bryte 5-kilosgrensa? Da må jeg i så fall gjøre slik som jurist/karpefisker/puddelrocker Julian Cundiff forteller i den tilårskomne videofilmserien "Practical carping". Ligger for øvrig på Youtube med bakgrunnsmusikk fra 90-tallet.

Det skulle bli mer karpefiske på høsten. På siste tur for sesongen gikk faktisk 5-kilosvekta i bånn. Morsomt at det går såpass stor fisk der, da. Så gjorde jeg alvor av en gammel plan. Jiggfiske etter abbor i den lille elva med overraskende stor fisk av mange slag. Det fungerte. Størrelsen på fisken var ikke all verden sån 2-400 gram, men jeg presterte å miste en stor en. Så de fins. Om elva vil besøkes i 2017, er tvilsomt, da det dessverre er påvist krepsepest i vassdraget...
Rakk også noen flueturer i marka, mest for å kople av. Og fikk faktisk fisk.
Så kom kulda, snøen, fiskepause og årsmøte i Dream Lake Society. I desember var jeg på isen igjen for litt røyefiske. Har hatt bedre sesonger, men alltid fint i Nordmarka i desember.

Til slutt skal det nevnes at jeg har begynt å bidra med tekster på Hooked, og det er ikke umulig at det blir publisert noen i 2017.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar