søndag 28. mai 2017

27.5 - pangstart i dammen

På tide å begynne med karpefisket. Fint vær, varmt og sol. Hadde med litt loff i tillegg til partiklene i håp om litt overflateaktivitet. Traff to artsfiskere på parkeringsplassen, som skulle til nabodammen. Etter rigging var agnet på plass og presentasjonen så god som jeg fikk til. Begynte med bunnmeite, men gikk over til zig-rigg da jeg tenkte at fisken gikk høyt i vannet. Hadde ikke hatt napp på bunnen heller. Sola forsvant bak åsen, og det var stadig fisk å se som pløyde gjennom mengdene med klekkende fjærmygg. Gikk over til flytebrød. Bomma på en nappende fisk. Aktiviteten avtok da det begynte å nærme seg solnedgang. Gikk igjen over til bunnmeite med erter. Snart spratt hangeren i været, og en speiler fikk æren av å erklære karpesesongen for åpna. Morsom liten sak med høy kroppsform. En time etter var det napp igjen. En betydelig tyngre en som gikk hit og dit. Det er morsomt å kjøre fisk, men jeg må si som en viss nordengelsk jurist: Jeg liker dem i håven. Der havna den. Vekta viste 5250 gram. Kanskje den samme som jeg fikk i fjor høst? Siste karpe på land var en liten skjeller på rundt kiloen. Ei flaggermus passerte da jeg begynte å pakke sammen. En slik start kan ikke gjentas, det er sikkert. Blir resten av sesongen ødelagt nå? Skal jeg heller begynne med melkespannkasting og glaning på realityserier? Eller kanskje tørrfluefiske?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar