fredag 9. juni 2017

3.6 og 5.6 - pinsefiske etter fettfinner

Først en kveldstur med matchstang og maggot: En tenåringsgutt jeg passerte på vei oppover, erklærte overfor kameraten at han skulle game. Jeg tenkte på om det kunne være like greit med inneaktiviteter i duskregnet. Hadde jeg tatt turen forgjeves? Slik skal en ikke tenke. Jeg satte meg på en odde og ville begynne å fiske langs en dypkant. Her skal det sies at noen av vannets større abbor egentlig var målet. På ei hytte på motsatt side av vannet var det høy stemning med skrik, skrål og fotball på TV. Etter to timer kom det første nappet, og en mindre ørret kunne heises på land. Abboren så jeg ikke noe til, men ørreten var oppe etter både fjærmygg og døgnfluer. Prøvde å kaste så langt jeg kunne ut i bukta, og var nødt til å fiske med glidedupp der pga. dybden. En standardørret på 300 gram tok maggoten on the drop. OFA har tydeligvis fylt på med settefisk.

Så en tur med fluestang. Døgnfluene og fjærmyggen må da kunne føre til vaking andre steder? Dro opp til myrtjernet, og dro videre etter en halvtimes blindfiske uten å se et vak. Framme ved et større vann så jeg et vak rett ved land. Jeg sto på et svaberg ved et brådypt område. Motvinden gjorde kasting litt vrient, og bølgene tilsa fortsatt blindfiske med hareørenymfe. Fluefiske kan fortone seg som meningsløst når det ikke vaker ofte, og tidligere i år lurte jeg på om jeg måtte ty til snåseri for å få fisk på flue. Uten at jeg riktig ville skjønne det, var snøret stramt i løpet av et øyeblikk. Helt uten snåseri. En ørret på 3-400 gram fikk meg til å innse at fluefiske er undervurdert. Og en turgåer på en stein litt lengre bort fikk litt underholdning midt i bålbrenninga. Mista en litt mindre ørret like etterpå. Bytta plass og fikk prøvd med tørrflue, da det var vaking inne i ei bukt. Etter nok et plassbytte hadde jeg et napp til. Det begynte etter hvert å vake jevnt denne dagen, og både døgnfluer (marginata?) og fjærmygg var å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar