torsdag 13. juli 2017

6.7 og 8.7 - abborblanking

Første tur var en kort kveldstur, en nostalgitur til en kulp jeg har besøkt før. Der har jeg fått vederbuk på flytebrød. Nå skulle jeg se om det gikk an å få abbor der. Plassen var brukt før av noen andre, det fortalte tomme maisbokser og en medtatt stol på elvebredden om. Ellers var det meste som før. Telefonledningen over elva fungerte fortsatt som slukfelle, og gresset på elvebredden like høyt. Dengte jigg og spinner uten at noe skjedde. Bunnen er såpass grei at det lar seg gjøre å fiske med jigg på jigghode. Et trivelig gjensyn med en trivelig plass, og tanken på enda en tur dit virker ikke frastøtende.

Den andre turen var en ny bolk i framhaldssoga om skogsabboren. Regn på formiddagen, men opphold på kvelden, og til og med sol. Lite folk ute midt i ferien, en nytelse å unngå syklende mellomledere i Birken-rus og tenåringslømler i telt for en gangs skyld.Vannstanden var lavere enn sist. Begynte å fiske med jigg. Bytta plass, og der var bunnen så vanskelig at jeg gikk over til popper. Hadde sett noen sniper plaske i overflata. Hadde faktisk et slag etter popperen. Og jeg så noen småabbor inne ved land. Fint med rekruttering i et vann der abborbestanden tydeligvis er liten. Kvelden og knottsvermene kom, og jeg tok de siste kastene i et vann lenger ned i vassdraget, uten at noe skjedde der heller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar