søndag 22. april 2018

7.4 og 15.4 - siste isfisketurer

Først et siste storabborforsøk, denne gangen i et vanskelig skogsvann. Været var ikke optimalt, men det var mindre snø på isen enn på lenge. Brøytekantene var derimot høye fortsatt. Isen var tjukk. I vika der jeg begynte, var det aktivitet med en gang. Fikk en abbor i standardstørrelse på mormysjka og hadde noen napp til. Så var det stille resten av økta. Skiløperne suste forbi. Etter hvert begynte det å blåse også. Like greit å pakke sammen i stedet for å sitte og true og bli lei av hele greia, fant jeg ut. Sommer nok tilbake neste sesong.

Hadde egentlig tenkt å pakke sammen isfiskeutstyret, men søndagen etter måtte jeg ut en tur etter lunsj for å avslutte sesongen i fint vær. Isfiske i over ti varmegrader er en spesiell opplevelse. Trenger ikke ullundertøy da. Valgte meg et lett tilgjengelig vann med røye og stor ørret for å trene med Skogseidstikka. Fikk prøvd en ny plass, ei grunne, viste det seg. Hadde sett folk der før. Isen holdt, men hadde blitt bløt oppå. Fisket var like treigt som det har vært hele sesongen. Hadde et napp på balansepilk, men fisken satt ikke. Da jeg gikk på land igjen, sang svarttrosten i et tre. Det har blitt vår igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar