søndag 17. juni 2018

16.6 - trøstetur i marka

Det er sommer, og jeg tenker på å besøke noen abborvann der det går større fisk enn vanlig, og der det til og med er kreps, som er snadder for større abbor. Men da de er av den lett tilgjengelige typen og det var meldt fint vær hele denne lørdagen, tok jeg heller en dagstur etter ørret med flue. Jiggpælming får jeg vente med til en kveld det ikke er bade- og teltevær. Vil ikke risikere at det er fullt av folk der jeg vil fiske. Og så kunne jeg få en sykkeltur samtidig. Kom fram til elvestubben som ikke akkurat er Hemsila, men som sjelden svikter. Lite vann i elva etter tørkeperioden. Hadde napp på første kast, men fisken datt av. Nymfefiske ga meg to ørret, pluss en feilkroka. Settefisk, da fettfinna var klipt vekk. Etter matpause dro jeg videre til et stort vann og fant en interessant odde. Utrolig nok fri for folk, for den egner seg til så vel matpakkespising som soling og bading. Til og med stuping, da det er brådypt der. En og annen fisk var oppe. Viggo kom innom og fortalte at han hadde vært ute en kveldstur i putten med kilosfisken. Den hadde vært oppe og inspisert flua.
Kanopadlere passerte ute på vannet. Det fortsatte å vake spredt, men vi greide ikke å få fiskene til å ta. Men neste gang...

Varme og lite nedbør har ført til noe morsomt. Vanligvis er den sure røyken fra dusinvis av engangsgriller høyst merkbar ved Sognsvann, men nå var det bare en eneste slik grill å se da jeg dro hjemover. Brannvesenets advarsler virker heldigvis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar