onsdag 4. september 2019

Postsommerferiefiske - august

August er måneden med gulnende gress og visne blomster. Sommerferien er slutt. Høsten har ikke begynt. Fisket fortsetter. Riktignok måtte noen planer utgå eller forandres grunnet ustadig vær og perioder med mye regn. Andre kunne gjennomføres.

Måtte ut en kveldstur den 15. for å fortsette prosjektet med abbor i Akerselva. Jeg vil gjerne finne ut hvor store de kan bli, og har håp om at det lever kilosfisk der, men å få dem kan bli vanskelig. Det var lite vann i elva, og lite aktivitet. Greide å få ei snipe og en abbor på spinner. Jigg var fisken derimot ikke interessert i.
Dagen etter dro jeg ut på nok en kveldstur til det vanskelige karpevannet. Hadde også med ei duppstang til mort. Fikk to mort, men karpene så jeg ingenting til.

Helga etter gikk SFK X-CPERTs klubbkonkurranse av stabelen. Det var lov å fiske der en ville fra fredag til søndag. Altså ikke noe felles oppmøte eller en bestemt målart. Jeg tok en kveldstur til den lokale elva igjen. Ordentlig street fishing. Fiske i bebyggelsesnære strøk. Antitesen til både Lars Monsen og nostalgikerne i Harvest. Abboren er som skapt for det fisket. En trenger ikke å dra langt bort eller ta med et billass med utstyr. Bare stang og snelle, og en boks med jigger og spinnere. Og så lar det seg gjøre å få fisk på en kort kveldstur.
Igjen var det laber aktivitet, men jeg greide å få en abbor på 480 gram i ei bakevje da det hadde blitt mørkt, og det skulle vise seg å holde til tredjeplass (Anders vant med ei trekilosbrasme, og Andreas N kom på andreplass med en halvkilosabbor).
Så kom lørdagen, og jeg skulle overnatte på Dream lake i fint seinsommervær. Det var lite aktivitet om kvelden. Tok kvelden tidlig, og fikk en påminnelse om at det blir ordentlig mørkt i august. Om morgenen var det tidvis bobling på den ene forplassen. Men var karpene interessert i å nappe? Det var de ikke. Å kaste på nytt hjalp ikke, heller ikke å flytte splitthaglet på riggen for å få boilien til å fiske nærmere bunnen. Hva nå? Aldri mer Mistral? Ny smak? Ny rigg? 

 
 
Et bilde hører med. Da jeg ikke har fått fisk jeg har giddet å fotografere, får leserne heller et bilde av en hjemmelagd hanger til karpefiske.
 
 
Helga etter var det ny økt i klubbkonkurransen. På lørdagen dro jeg ut om morgenen, på en kombinasjonstur etter mort og karpe. Begynte på et sted der jeg hadde vinden og småregnet rett i ansiktet. Med vannliljer og bløtbunn burde det være en interessant plass. Dessverre hadde nappalarmen begynt å låte rart. Det gjorde for så vidt ingenting, da det ikke var antydning til karpe der, og følgelig ingen napp på hinged stiffriggen. Jeg fikk ikke fisk før jeg hadde bytta plass. Da fikk jeg to mort og tre abbor på mais/maggot. Ingen store fisk, men det var det eneste interessante som skjedde på den turen. Og så fikk jeg øye på et epletre på bredden. Kan epler være et bra karpeagn? Kokte småpoteter skal ha vært et populært agn blant de engelske karpepionerene. Så hvorfor ikke epler?
 
Så dro jeg ut en liten tur på søndagen, og skriver om det, til tross for at det ikke lenger var august, men september. Siste klubbkonkurransedagen. Mye regn på morgenen gjorde at jeg tok en ny tur til den lokale elva. Tida på døgnet var kanskje ikke det beste, og det var mye folk ute og gikk tur. Vannet hadde ikke blitt grumsete, og det var heldigvis noen fisk som gadd å nappe. Fikk tre abbor som tok en spinner høyt i vannet, og hadde moro av å kaste popper etter noen sniper som bare sto stille og glodde. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar