søndag 18. august 2019

Sommerferiefiske 2019

Sommerferiefisket begynte med en rask kveldstur til et vanskelig karpevann. Karpene fikk servert det vanlige, en pop up-boilie på en hinged stiffrig. Hadde også med ei duppmeitestang og en boks mais for å prøve meg på den større morten i tjernet. Fikk tre mort, den største på rundt 150 gram. Ville bytte plass, og det gjorde jeg. Men kunne ikke fiske der jeg helst ville. Noen hadde plassert ei stang der. Altså var det andre karpefiskere ute, og etter en omvei inne i skogen, traff jeg på flere kjentfolk. Det lå noen takler ute mellom vannliljene, men det fantes heldigvis en ledig plass også, og jeg satte meg der, uten at jeg så noe som helst til karpene.

Deretter ville jeg prøve meg på et vann i Høland, dit 68-erne ville bo på småbruk, for så å finne ut at de ikke ville likevel. Vannet har gitt fra seg stor fisk av diverse arter, først og fremst sørv. Har ikke fått stor sørv på lenge, og det skulle også være mulig å få mort og suter. Har besøkt vannet en gang tidligere, og nå skulle jeg prøve en annen plass enn sist. Hadde to stenger, ei med methodfeeder og små boilies (8 og 10 millimeter) som agn, og så ei quiverstang med et paternostertakkel til fiske med maggot og diverse partikler.
Dybden på plassen var passe, og det var god nok plass på land til å sette opp en brolly i tilfelle det blir en overnattingstur dit en gang. Etter den første turen vurderte jeg å la det bli med det ene forsøket, men det har jeg altså revurdert. Det var mye napping fra småfisk. Og det begynte å regne og blåse. Det var en grunn til at jeg ikke hadde med duppstanga. Ellers kunne det vært en fin metode.

Jeg fikk noen mort og småbrasmer. Sørv så jeg ingenting til. Men det var flira som skulle spille hovedrollen. En fisk jeg ikke har fått så mange av. Da det hadde blitt mørkt, gikk det på en livlig fisk på methodfeederen. Den veide 540 gram, og så flireaktig ut. Det er tatt flere store flirer i vannet, men problemet med hybrider er som alltid til stede. Og hybrider er det massevis av der. Etter litt konsultasjon på sosiale medier der NMUs flirespesialister fikk granske bildet, kom vi fram til at det var ei flire. Og ny pers med svært god margin, antakelig fordobling og vel så det. Jeg kan jo ty til forslitte ordspill om at jeg kunne flire av fangsten. Men det vil jeg ikke.

Flire på 540 gram, tatt på methodfeeder og boilie
 
 
Vinden og regnet fortsatte, noen lokale ungdommer kjørte rundt på moped, og jeg fant ut at det var på tide å pakke sammen og begi seg hjemover på svingete veier. Fant ut at en kiosk på stedet serverer sushi, og da lurer jeg på om råvarene er kortreiste. Håper ikke.
 
Ville absolutt en kveldstur til Dream lake før jeg dro på hytta. Som sagt, så gjort. Været var varmt, og jeg tenkte at det skulle gå an å få fisk høyt i vannet. Derfor hadde jeg med ei stang med dupp i tillegg til den vanlige med bunnmeitetakkel. Så noen cruisende fisk, og en stor en var oppe to ganger på motsatt side. En gåseflokk fløy fram og tilbake. Det begynte å boble i nærheten av bunnmeitetakkelet. Etter noen runder med bobling, var det napp. Fisken bare gikk uten vilje til å stoppe, og kjørte seg til slutt fast. Kjipt, men sånt skjer. Den kjentes riktig tung ut. Da det begynte å mørkne, fikk jeg noen nusselige trøstefisker på rundt 20 cm på dupp og partikler. Heldigvis skal jeg tilbake en gang etter ferien, og da får jeg se om noen av de større fiskene gidder å nappe igjen.
 
Deretter dro jeg på hytta. Både fiske og fotturer sto på programmet. Vannstanden i Folla var lav, unntatt den siste dagen før hjemreise. Da hadde elva steget 30 cm etter regnvær. Det var noen vak å se, og jeg greide å få en ørret og en harr på nymfe.
Fisket i "tjønnan" var litt vanskelig. Jeg fikk høre at folk hadde sett fisk, men det var vanskelig å få dem. Fikk to mindre ørret en kveld, riktignok. De riktig store så jeg ikke noe til, men fikk øye på en halvkilos i ett tjern. Greit å vite at det fortsatt er mulig å få fisk av litt størrelse der.
 
For en gangs skyld bra vær
 
Redningen skulle bli å prøve noen nye vann. Dro opp på høyfjellet. Det første vannet var noe langgrunt, og jeg så få tegn til fisk. Dro bort til neste vann som skulle prøves, og det så riktig fristende ut. Ganske brådypt og klart vann, og stort sett lettgått terreng rundt. Fikk en ørret på 770 gram på den første turen. Den var i veldig god kondisjon, og smakte godt også.
 
 
 
Rakk en tur til for å bli bedre kjent med dette nye vannet. Fikk en ørret på rundt 200 gram. Måtte gi meg etter tre timers fiske på grunn av uværet som kom. Returen til parkeringsplassen skulle bli dramatisk med torden og haglbyger. Variabelt vær og fiske, altså. Men det er også noe av det morsomme med å fiske. Ingen turer er like.
 
 
Mange furuer med rar fasong i Nord-Østerdalen

 
 
 
 

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar