mandag 25. juni 2012

23.6 - tur til klubbvannet

Klubben jeg er medlem i, Gullfiskeren, har et klubbvann med karpe. På sankthansaften hadde vi kurs i karpefiske. Den første delen var en instruksjonsdel, og så var det tid for praktisk fiske så lenge en ville. Først var det foredrag i regnbygene, demonstrasjon av dybdelodding med markørdupp, foring og knyting av enkle hairrigger.

Da jeg begynte å rigge utstyret rundt klokka 16, kunne jeg se bobler på swimmen. Vannet er fullt av mindre karpe. Jeg valgte å fiske med løftemetoden på matchstanga, og så brukte jeg feederstanga sammen med en utlånt alarm. Foret var Rudakung og mais. Som agn brukte jeg mais/maggot.
Den første fisken som tok på dupptakkelet, greide å slite fortommen under tilslag. Så skjedde det samme en gang til, og deretter var det alarm. Den fisken greide å gå fast i en sivgard, og under kjøring kunne jeg se et løftenapp på duppen. Den fisken ville jeg ikke gå glipp av. Småkarpene er sterke, og de er morsomme å kjøre på matchstang. Første karpe på land veide 1450 gram. Seinere fikk jeg ei karpe på 2000 gram på bunnmeite. Ny pers. Utpå kvelden bestemte jeg meg for å bare fiske med dupp. Mye greiere å konsentrere seg med ett takkel ute. Kort oppsummert fikk jeg tre karper til (ingen veid) og en drøss med småsuter. Alt sammen akkompagnert av lyden av sankthansfeiring og uforsvarlig bilkjøring. Et kvarter før midnatt greide en suter å forårsake floke på sena under landing og avkroking. Da var det på tide å pakke sammen, mett av inntrykk. Takk til alle oppmøtte, og særlig takk til Charlie og Knut som arrangerte hele greia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar