søndag 13. september 2015

12.9 - etter skogsabbor

I et gammelt Jakt og Fiske leste jeg en gang at september er en god måned for abbor. En tur etter skogsabboren måtte det bli. Det var ingen biler på parkeringsplassen da jeg parkerte i 6-tida. Hadde den litt dårlige værmeldinga skremt folk fra å overnatte? Det kom noen regndråper da jeg gjorde det første kastet, men det var alt jeg så til regnet på flere timer. Etter et kvarter var det napp nær land på shadjiggen. En abbor på 580 gram gikk i håven. Ingen kjempe, men stor abbor er ikke lett å få i Nordmarka, i hvert fall ikke fra land. Fisken hadde fine farger. Kan det komme av det merkelig klare vannet? Vannet er klarere enn i mange andre skogsvann. Etter den ene fisken var det ikke mer aktivitet. Jigg langs bunnen, spinner høyere i vannet, ingenting hjalp. Heller ikke plassbytte. Slik har det ofte vært på dette vannet. Ett eneste napp på 5-6 timers fiske. Rusla over til en odde på motsatt side og gjorde en serie med kast for å avslutte. På tilbakeveien passerte jeg de første turgåerne, og parkeringsplassen hadde blitt fylt opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar