tirsdag 22. september 2015

21.9 og 22.9 - to turer i marka

Tok noen feriedager, og det passer fint å fiske i marka på hverdager. Ikke så mye folk ute, og det er mulig å velge og vrake i plasser. Den første turen gikk til abborvannet med egen framhaldssoge med litt flat spenningskurve. Det gamle vesenet "der oppe" har blitt inkontinent. Vannstanden var derfor fortsatt høy, utløpselva gikk stor, og det kom en skur da jeg gikk langs grusveien oppover. På den første plassen jeg prøvde skjedde det ingenting, bortsett fra bunnapp. Så gikk jeg til en ny plass i motsatt ende av vannet, bare for å konstatere at det var veldig grunt der. Over en halvtimes gange til ingen nytte. Til å bli fusrøkjen av. Den siste plassen jeg besøkte var ei vik der bunnen var såpass grei at jiggfiske går fint. Litt gress var det der, men ingen synkestokker. Satte av resten av fisketida der. Det skjedde fortsatt ingenting. Ingen napp, ingen følgefisk. Poppere, spinnere og jigg fikk finkjemme vika. Måtte ha ei pause for å ta meg inn og betrakte høstfargene. Ga vika 10 minutter til, og da var det et nurk av ei gjedde som gapte over jiggen så jeg unngikk totalblanking. Står det abbor i vika også? Får jeg ikke besøkt vannet flere ganger i høst, venter jeg med flere bolker til isen har lagt seg. No vert det spanande.

Den andre turen gikk til et nærvann med ørret. Prøvde å fiske av en dypkant med dupp og maggot uten resultat i regnet på formiddagen. Av aktivitet så jeg to vak. Kommer heller sterkere tilbake til våren. Lar vær og vannføring avgjøre hvor jeg fisker resten av høsten. Eventuelt kan jeg knyte noen takler i stedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar