tirsdag 20. desember 2016

16.12 og 18.12 - mer treigt røyefiske

Først en avspaseringstur. Klokka 07.30 befant jeg meg ikke på vei til jobb, men i Hakadal. Gikk opp til Elvann i halvmørket. Fant ut at jeg burde bytte batterier på hodelykta. Tåka og fuktigheten dagene i forveien hadde lagd masse rim på både trærne og isen. Det gikk an å gå uten brodder. Fikk ei blankrøye på varpet og en abbor på ei grunne litt lengre unna. Var nok for seint ute til å få gytefisk uansett. To lokale fiskere fikk hver sin abbor på varpet, og mente det var et dårlig tegn. Dro bort til varpet på Langvannet. Noen hadde fått røye der tidligere, det lå igjen litt slo ved noen hull. Tåka blei stadig tettere, og det kom litt regn. Kjente ingenting. Det var mørkt igjen da jeg kom ned til Hakadal, og rutene på bilen måtte skrapes.

Neste røyetur foregikk i bedre vær på Øyungen. Perioder med sol, og nesten vindstille. Fikk to abbor med en gang. Dette kunne ikke love bra, til tross for røyefarge på soloppgangen. Så hadde jeg noen forsiktige, nesten umerkelige napp i et hull, og så satt det ei røye på kroken. Dro bort til en plass der det står blankrøye hele sesongen. Etter bytte fra blink til mormysjka fikk jeg ei blankrøye. Så var det over. Prøvde en mindre brukt plass, og hadde noen forsiktige napp. Ikke godt å si om det var gytefisk eller blankrøye. Ellers var det mange skøyteløpere ute, og rim på trærne. Det kan være det samme om vi får snø til jul. Barfrost er også fint.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar