tirsdag 12. mars 2019

10.3 - været var i alle fall fint

Kom meg ikke tidlig opp, da det hadde vært hektisk på anstalten tidligere i uka. Men ut skulle jeg. Og fiske. Prøve dropshot i et skogsvann med større abbor. Og kanskje ørret. Det var ikke mange ute denne søndagsformiddagen, men sola og nysnøen ville føre til stor turtrafikk, tenkte jeg. Begynte med balansefiske og hadde noen napp. Gikk over til dropshotting. Til det bruker jeg ei skogseidstikke og ei avdanka fluesnelle, 0.22 mm nylon og noen små dropshotjigger. Merke og type er neppe veldig viktig. Og om en bruker dropshotsøkker, vanlige pæresøkker eller splitthagl, blir smak og behag. Jeg fikk i alle fall en abbor på det denne formiddagen. Fisket var treigt, og fisken skulle stort sett stå dypt. Etter plassbytte hadde jeg napp bare der dybden var rundt seks meter. Og jeg mista yndlingsbalansen i en stokk. Prøvde ny plass etter lunsj, ei vik med noen vindfall. Her hadde jeg napp innerst i vika, så nær buskaset jeg drista meg til å prøve. Turtrafikken hadde økt, og da jeg skulle krysse løypa, måtte jeg se meg for. Birkengutta greier nemlig ikke å stoppe. På turens siste plass var det helt stille. En forbipasserende advarte meg mot undervannsskjæret like ved. Der var det grunt, sa han. Rakk ikke å fortelle at dybden der er rundt to meter. For jeg har prøvd der, nemlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar