lørdag 2. mars 2019

23.2-25.2 - vinterferiefiske

På tide å oppdatere litt. En periode med mildvær gjorde at snødekket sank sammen, og da lar det seg gjøre å fiske igjen. Egentlig skulle jeg fiske på fredagen også, da jeg  hadde tatt ut en feriedag. Men på grunn av regn og glatt vei fikk det bli en skitur på smørefrie ski som gikk overraskende fint. Løypa var nyoppkjørt også. Så over til fisket. Sto opp tidlig på lørdagen og dro nordover. Hadde ingen store forhåpninger da det var tåke. Fant fram mormysjkastikka og ei ismeitestang med sirkelkrok og maggot og satte i gang. Fikk tre sik på mormysjka og hadde noen abbornapp på slutten av turen. Ismeitetakkelet var det ikke liv på. Men jeg hadde da agnfisk til det forestående gjeddefisket. Mens jeg satt på isen, kunne jeg følge med på at tåka først forsvant, for så å komme tilbake på ettermiddagen.

På søndagen tok jeg en rask tur etter lunsj for å prøve dropshot-fiske. Særdeles treigt, men jeg greide å få en abbor til slutt. Det gjenstår å se om metoden har noe for seg til de større.

Så hadde jeg en feriedag på mandagen. I det kollegene pleier å ta første kaffekopp, logge seg på og tørrprate om at vinteren er for lang og kneippbrødet for dyrt, kunne jeg spasere ut på isen og debutere som gjeddemeiter. Satte ut to stenger med hhv. abbor og sik som agn. Så kunne jeg sette meg ned og kosefiske med mormysjka. Fikk en sik og en abbor på dette. Rett etter lunsj begynte vippa på den ene ismeitestanga å bevege seg. Den grunnest plasserte stanga, med abbor på kroken. Gjedda forsvant før jeg fikk gitt tilslag, men metoden fungerer altså. Så var det plassbytte. Holdt øye med vippene, og igjen var det liv på takkelet med abbor. Har sett diverse Youtube-videoer med svenske ismeitere, både silblødende norrlendinger etter gjellelokk-grepet og smålendinger som hiver stanga fra seg i skuffelse. Men her var det ikke like mye dramatikk. Ei gjedde på rundt kiloen kom på isen. Min første på ismeite. Ellers lærte jeg at det er tungt å bore med et 205-bor. Pakka sammen og kom meg hjem før den verste rushtrafikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar