søndag 3. mars 2019

2.3 og 3.3 - marsfiske

Vi er i mars. Dagene har blitt lengre. Jeg trenger ikke bruke refleks om morgenen. Prosjekt ismeitegjedde fortsetter. For oss som ikke disponerer båt er nok ismeite den letteste måten å få stor gjedde på. En kommer i alle fall til overalt, akkurat som med båtfiske. Bega meg utpå i kulda og måtte slite meg gjennom isen med 205-boret. Trening for en kontorsliter. 09.30 kom første napp på agnfisken. Gjedda satt ikke. Ved nedslipp var det napp da jeg løfta takkelet opp fra bunnen. Heller ikke nå satt fisken. Litt etter fikk jeg en abbor på mormysjka, og så ei snipe. Men hvor var oldemora? Ikke på den plassen. Etter plassbytte plasserte jeg begge ismeitestengene noenlunde grunt, rundt fire meter. Får prøve enda grunnere etter hvert. Fikk en abbor på 300 gram på mormysjka. En skiløper passerte den ytterste ismeitestanga på kloss hold. Sannsynligvis inspirert av fredagens norske stafettgull, og uten synlige tegn på mageproblemer eller bruk av doping. Synd det ikke var napp i det han var forbi. Derimot greide den skamferte abboren på den innerste stanga å lokke ei gjedde til å nappe. Riktignok bare en tokilos, men fint å få trent på gjellegrepet. En riktig stuttjukk sikspiser, dette. Gjedda jeg fikk på forrige tur var nok halvparten så tung. Da blir det kanskje en firekilos på neste tur, og så en på åtte etter det. Håper jeg.

Dagen etter begynte med regn. Dro ut en rask tur etter lunsj for å trikse med et dropshottakkel. Det resulterte i to napp. Helt uinteressert er ikke fisken. Ellers var det mye folk ute og gikk, blant annet to sunnmøringer uten lyddemper. Hadde det vært bergensere, ville jeg hatt tinnitus i skrivende stund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar