søndag 7. juni 2020

Samletråd for mai

Følger opp med en samletråd for mai, riktignok uten detaljerte opplysninger om dato. Fisket har vært veldig varierende, med mye blanking. Jeg begynner med ørretfisket. Isgangen i marka skjedde tidlig, men så kom det en kjølig periode, og det var lite insekter og følgelig lite aktivitet de første gangene jeg dro oppover med fluestanga. På den faste turen til noen av elvestrekningene i Nordmarka (og det er ikke så mange av dem) viste det seg at det var lite vann. Ikke optimalt. På den første plassen, som pleier å være sikker, så jeg ett eneste vak. På den neste var det mer vaking. Der dukka det opp en annen fisker. Han stilte seg så nær at jeg syntes det var uhøflig, og da han ikke hilste, gadd jeg heller ikke det. Var det lagersjef Fleksnes som har blitt permittert og hadde behov for å komme seg ut? Eller var det Stutum som har gått på kastekurs? Eller har det blitt så galt at folk mener de bare kan ta seg til rette uten å vise hensyn? For øvrig har det vært mye stress i marka, med mye folk på grusveier og stier. Håper ting roer seg ned i løpet av året. Først da jeg gikk over til frilinefiske med maggot i et stryk, var jeg borti fisk. Den var langt under minstemål, så like greit at den kom seg unna.
Vannstanden i Akerselva har vært lav, men det var noen vak å se, og to kveldsturer resulterte i henholdsvis et forsiktig napp og en følgefisk. Abbor så jeg ingenting til.

Meitefisket har gått litt bedre. Årets første tur til Dream lake skjedde rekordtidlig, nemlig 2. mai. Vannet var kaldt, og det var ingen synlig aktivitet. Jeg har en mistanke om at de nye alarmene (Fox MX) har skylda for at jeg ikke fikk fisk. Men det var godt å kunne begynne karpefisket på en fin vårdag med fuglesang, og spre litt boilies og partikler på plassen. Skulle ut en tur en kveld i mai til et annet vann for å se om karpene ville vise seg. Fikk det for meg å ta med ei stang til mort også. Det skulle vise seg å være tenkt. Så ingenting til karpene, men jeg fikk mort. Også på karpestanga med en 10mm boilie. Men det var quiverstanga som ga flest mort. Heldigvis. Og de største også. Mista en som kjentes tung ut. Så fikk jeg et tydelig napp. En fisk på hele 750 gram kom på land. Så stor mort har jeg aldri sett for meg at jeg skulle få. Har fått noen 400-grammere i vannet tidligere, og klubbkompiser har fått enda større. Nå var det endelig min tur.  Dessverre lå 2-kilosvekta igjen hjemme, så den måtte veies på 10-kilosvekt. Visse feilmarginer er derfor sannsynlig. Fisken kom seg ut av veienettet og la på svøm før jeg fikk tak i kameraet. Noe skal gå galt, som vanlig. Den neste morten jeg fikk var litt mindre, 550 gram. Den fikk jeg tatt bilde av. Og til slutt fikk jeg en stor mort til, men feilkroka. Suksess eller fiasko? Kommer til å ta med ei stang til mortefiske på disse korte karpeturene framover. Og har fått en påminnelse om at en kort tur på rett sted til rett tid er bedre enn ei hel helg på feil sted til feil tid.

Stor mort - endelig


Så kom pinsen med fint vær. Tok en overnattingstur til Dream lake. Fisken var mer interessert i å cruise rundt høyt i vannet enn å spise. Duppmeite om kvelden ga noen napp. Eller var det senenapp? Som vanlig måtte jeg våkne tidlig av fuglesangen. Klokka 04.30 var det napp på boltriggen som var plassert rett ved tjønnaksbeltet. Morsom lyd i disse MX-varslerne. Årets første karpe kom på land. Bare 3850 gram, men en hyggelig fangst. På motsatt side av vannet var det noen fisk som var opptatt av gyting.

Speilkarpe
 
Agnet jeg fikk fisk på, har jeg bilde av under. Valgfri partikkel ( i dette tilfellet en ert) og en halv pop up-boilie (i dette tilfellet 15 mm). Om det er bedre enn å bruke en hel boilie, skal jeg ikke uttale meg om, men når jeg først forer med partikler, går det jo an å bruke dem som agn også.
 


Siste fridag i pinsen var riktignok 1. juni, men tar den med i dette innlegget. Brukte noen timer med fluestang i to mindre myrtjern. I det første var det ingen tegn til fisk, og det er et spørsmål om det faktisk er fisk der. I det andre var det jevn vaking, og hadde et napp på tørr maur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar