søndag 31. august 2014

31.8 - nesten bestått

Denne høsten vil jeg se om det er mulig å få litt større abbor i marka. Kan bli vanskelig, dette, så jeg legger lista lavt til å begynne med. Fornøyd med halvkilosfisk. Et vann som har gitt fra seg kilosabbor, fikk besøk en grå og stille søndag formiddag. Ville bli kjent med vannet, finne fiskeplasser og sjekke dybden. Vannet var et trist syn, nedtappa som det var. Den tørrlagte strandsonen kunne minne om en type landskap Knut Jørgen Røed Ødegård ville likt å spasere i. Månelandskap. Lettspinnstanga monterte jeg raskt, og på første kastet var det en liten abbor som fulgte etter jiggen, og inhalerte. Jeg ga tilslag litt for fort. Jeg fiska langs en odde med jigg og spinner, og fant ut at bunnen var litt vanskelig. Stadige bunnnapp og tap av redskap tar på. Sulten meldte seg. Jeg ville bytte plass, og så ta matpause. På den nye plassen fikk jeg en abbor på 450 gram på jigg. Nesten bestått, med andre ord. Nydelige farger på abboren i dette vannet. Sola kom til syne. Jeg tok en pust i bakken med brødskiver og termos. Imens åpenbarte de første turgåerne seg. Noen av dem var på bærtur, andre ute og sykla. Etter mat og drikke fant jeg fram den nyinnkjøpte Strike Pro-popperen. Artig å prøve noe nytt. På andre eller tredje kast satt det en abbor på rundt 300 gram som kunne blitt min første fisk på popper, men den kom seg løs. Neste gang sitter den kanskje, eller helst en som er over dobbelt så stor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar