søndag 24. januar 2016

24.1 - gjensyn med siken

Levelig temperatur og på tide med fiske igjen. Dro nordover. Ved Gjelleråsen var det slutt på tåka. Framme ved vannet var det -12. Litt lavere enn jeg egentlig liker. Fikk satse på kombinasjon av kosefiske/semi-specimenfiske etter litt større abbor og mormysjkafiske etter bonusfisk (sik eller ørret). Tok meg fram i et gjensnødd spor bort til området jeg hadde sett meg ut og begynte med balansepilk etter abbor. Litt vel optimistisk, for ingenting skjedde. Men slik er det å være isfisker i januar. Fant på å bytte til mormysjka. Det gikk litt bedre, hadde et forsiktig napp. Tåka kom sigende sørfra nesten umerkelig, la seg som et ullteppe over landskapet, og temperaturen begynte å stige litt. Må alltid bytte plass under isfiske. Kryssa vannet for andre gang og satte meg ved en pynt der jeg har fått sik før. Fiska med rolige bevegelser og lange pauser. Da blir ikke siken skremt. Hadde først et forsiktig napp, og så fikk jeg et til, et løftenapp. Typisk sik. Dagens eneste fisk kom opp på isen, en sik i gjeddagnstørrelse. Et gledelig gjensyn med denne arten. Har ikke fått sik på flere år. Agn: 5 mm mormysjka og 2 maggot. Har de blitt storspiste nå?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar