tirsdag 18. desember 2018

15.12 og 16.12 - isfiske med flat spenningskurve

Etter ei stressende uke i offentlig forvaltnings tjeneste, måtte jeg avreagere. Dro først på røyefiske på et kjent og kjært vann. Var spent på isen, og den viste seg å være sikker. 10 cm. Ute på varpet var det bare noen abbor som gadd å nappe. Et dårlig tegn? Har røya forlatt varpet allerede? Gikk bort til et annet varp. Mista først ei gyterøye som tok i midtsjiktet, og fikk ei blankrøye. Litt aktivitet hos målarten var det, men ikke mye. Prøvde et tredje varp til slutt og hadde et abbornapp. På dette vannet pleier det å være mange ute på tur, både på land og på isen. Så totalt tre andre mennesker - på land. Det var skispor over vannet, men det er tydelig at de som trener mest ikke slipper unna juleforberedelsene.

Neste tur gikk til et vann kjent for treigt abborfiske, og stor gjedde. Kunne slå to fluer i en smekk, og fiske både sær storabbor på mormysjka, og agnfisk til et gjeddeprosjekt som skal iverksettes. Og jeg fikk prøvekjørt den nye isfiskepulken jeg har bruk for i det prosjektet. Snøbyger er ikke abborvær, det var tydelig. Anders og Andreas N. satt på motsatt side av bukta med flere gjeddestenger ute. Gikk bort for å hilse på. De hadde sett sik på ekkoloddet, men ingen fisk gadd å nappe. Siste halvdelen av turen foregikk på en plass der jeg har fått abbor før, og jeg fikk tre abbor i passe agnfiskstørrelse. Sik så jeg ingenting til. Pulken fungerte for øvrig fint, men jeg må passe på å få lagd stangholdere til den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar