søndag 23. desember 2018

21.12 og 22.12 - førjulsfiske

Først hadde jeg tatt ut en feriedag. Da røyefisket hadde vært mest givende i Hakadal, dro jeg dit en tur til. Ute på vannet var det mer snø og overvann enn sist. Ikke morsomt. Etter en svett gåtur bort til varpet satte jeg i gang. Det viste seg at fisken gikk høyt i vannet denne dagen også. Fikk tre blankrøyer på blink og maggot. To andre fiskere satt også på varpet og fikk fisk de også. Dro videre til to andre plasser der det skal la seg gjøre å få fisk, men da var det slutt på aktiviteten.

Så var det lørdag og på tide med en ny bolk i framhaldssoga og vanskelig skogsabbor. Kom tidlig for å unngå at parkeringsplassen hadde blitt fylt opp av desperate Birken-løpere. Begynte på en plass jeg bare har besøkt en gang tidligere, i nærheten av ei øy. Hadde tatt med ei stang til ismeite med maggot, for å se om den vanskelige abboren lot seg overtale av det. Dybden var mellom 6 og 7 meter på plassen. OK. Hadde noen forsiktige napp på balanse, og firte ned en mormysjka etterpå. Da fikk jeg en liten abbor. Og jeg hadde et senenapp på meitetakkelet. Mer skjedde ikke. Ikke engang på plassen der jeg har fått mest og størst fisk. På veien forbi vannet kom ei dame med høyttalerstemme gående, skravlende i mobiltelefonen. De eneste skiløperne for dagen så jeg også på veien. På vannet var det ikke skiføre. I så fall må en like sørpe og overis. Et vrient vann hadde vist seg fra den mer vriene sida. Men det har heldigvis bedre dager også. Ny bolk kommer, bare vent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar