mandag 10. desember 2018

9.12 - fargerikt røyefiske

Endelig sikker is, og på tide å børste støvet av røyeblinkene. Dro oppover til Hakadal i mørket og tok fatt på bakkene opp til røyevannet. For en gangs skyld i behagelige -2 grader. Greit å unngå sprengkulda. Det var mye løssnø, men heldigvis hadde noen gått der dagen før, så jeg hadde spor å gå i. Ulikt fjorårets siste isfisketur, som innebar vassing i snø. Ute på vannet var det sørpe og overvann under snøen, og 10 cm stålis. I en ideell verden burde snøen komme først etter at isen har vokst ordentlig. Men vi isfiskere må tåle slit, sludd og frost, som det heter i sangen. Riktignok nevnes "varme" også, men det får vente til sommeren. På varpet fikk jeg først ei blankrøye på blink og maggot, og så var det stille. Prøvde derfor med mormysjka. Høyt i vannet var det liv, og jeg fikk to gyterøyer på rundt 300 gram på kort tid. Aldri fått røye høyt i vannet under fiske på varp før. Den andre fiskeren som satt på varpet hadde med seg ekkolodd, og kunne melde om mye fisk som sto i midtsjiktet. Vi hadde begge mange forsiktige napp. Fikk ei blankrøye til, og bytta plass etter lunsj. På den nye plassen prøvde jeg balansepilk for å se om ørreten var hjemme. En meter over bunnen sto det fisk. Jeg fikk ei gyterøye med fluorrød buk. 440 gram veide den, og det er ny pers. Røyene i marka blir ikke så store, og det spørs om jeg ikke må dra til Skogseidvannet en gang. Ellers var det julestemning i marka med snø på trærne. Ser fint ut, men litt mindre snø hadde vært å foretrekke med tanke på sørpe og overvann. På vei hjemover passerte jeg to hus med lysslynger og julepynt som hadde fått en viss samfunnsviter og smørsanger til å vrikke av henrykkelse. I Hakadal kan de pynte til jul, det er sikkert.


 
Forvinter i Nordmarka

 
Fargerik gyterøye. Fargene er ikke redigert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar