søndag 6. mai 2012

1.5 - arbeidernes (fri)dag

På arbeidernes dag var været så fint at det kunne være trivelig med en tur i marka. Som lønnsmottaker setter jeg pris på fritid, og jeg burde vel plystre noen arbeidersanger på vei oppover. Det skjedde ikke. Turen gikk til et bittelite myrtjern der det pleier å vake, og nå var flueutstyret med. Vel framme kunne jeg montere stanga i ro og mak. Foten på den nye fluesnella passa ikke helt til festet, men den satt i det minste ordentlig fast, så da er jeg fornøyd. Så sto jeg og rekognoserte litt og målte vanntemperaturen før jeg gikk i gang med fisket. Termometeret viste 6 grader i overflaten, men det er muligens litt unøyaktig. Over til fisket, og jeg greide da å få Montanaen uti, og trekke den sakte innover igjen. Mens jeg holdt på, var det en og annen fisk som var oppe. Jeg observerte også noe mygg som fløy rundt. Var det dagens meny? Det var også mye frosk å se og høre. Jeg spaserte bortover myra for å bytte plass, og fant en fisk å kaste etter, uten at det hjalp. Men det var lite vind, varmt i sola, og lite trafikk forbi tjernet. Riktignok kom det to fiskere til, men så lenge ingen er i veien for hverandre, er det bare hyggelig. Litt spesielt med tre fiskere samtidig ved dette lille tjernet. Til slutt fant jeg ut at jeg ville besøke et annet myrtjern for å se om det var noe aktivitet der. Isen hadde gått på hele vannet, faktisk. På søndagen var det is på halvparten. Det var ingen aktivitet der. Uansett var det fint å få friska opp kasteteknikken, og det er tidlig i sesongen fortsatt.
Turen hjem gikk som en lek. Mange mennesker hadde brukt fridagen ute, og ved Sognsvann lukta det ikke overraskende svidde pølser og sure engangsgriller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar