onsdag 23. mai 2012

18.5 - fridag og fluekjør

Jeg hadde fri 18.5, og etter feiring av grunnlovsdagen var det på tide å henge dressen i skapet og komme seg ut. Dette skulle bli en trøstetur til et tjern der det ofte vaker. Fisken er ikke stor, men jeg ville gjerne få ørret på flue. Før stanga var ferdig montert kunne jeg se vak. Det var noe insekter ute og fløy, mest mygg, men også noen få døgnfluer. Jeg begynte å fiske med nymfe. Det var ingen typiske tørrfluevak jeg hadde sett. Etter matpause tenkte jeg likevel at det kunne være på sin plass å endre taktikk. En Parachute str. 14 blei knytta på fortommen, og til slutt fikk jeg endelig årets første ørret.
Etter det begynte det å blåse, og jeg dro videre til et annet vann for å gjøre noen kast med lettspinnutstyret uten resultat. Dagens lærepenge får være at det kan lønne seg å fiske tørt, også når en ikke ser hva fisken spiser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar