tirsdag 10. juni 2014

7-9.6 - diverse pinsefiske

Pinsen begynte med en overnattingstur til klubbvannet. På slike turer pleier jeg å bruke to stenger: Ei duppmeitestang for fiske med løftemetoden, og ei bunnmeitestang. Den siste med methodfeeder. Fisket om kvelden kan oppsummeres med mye suter. På begge stengene. Nesten slitsomt med to stenger da, særlig når methodfeederfiske betinger at det kastes om ofte. Noen gakkgakker begynte å dykke over foret, og da gikk det slik det måtte gå: En av dem greide å gape over agnet. Ikke morsomt med and på methodfeeder. Skulle jeg pakke sammen ved midnatt likevel? Men de stakk av etter den hendelsen. Siden det var sommer, var det liv og røre på stranda like ved, med et band som spilte musikk. De måtte bare spille Postgirobygget (som alle mener de kan tekstene til), deretter "Den du veit" så Marius Müller ville rotert i grava, og diverse ihjelspilte låter. Jeg har før skrevet en gang at det var engelsk krimseriestemning ved vannet en kveld. Og denne kvelden skulle det også bli det, sjøl i oppholdsvær.Utpå kvelden fikk vannet besøk av noen tjuvfiskere som kom kjørende helt fram. Da må "oppsynet" kontaktes. Bengt, som satt på den vanlige swimmen sin, ringte Charlie, som konfronterte de ubudne gjestene og ba dem om å forlate vannet. Takk! Bortvisningen skjedde til tonene av "Splitter pine".
Nå hadde det blitt så seint at det var best å gjøre et forsøk på å sove. Klokka 02.30 hadde jeg et spektakulært run. Fisken kom seg unna i tilslaget. Klokka 04 begynte jeg med duppmeite igjen, og turens første karpe trakk duppen under. En liten sak på rett over kiloen. Neste karpe kom klokka 06, på feederen. Den var fram og tilbake langs land før den gikk i håven. Moro når fisk på 1800 gram kan kjempe slik. Den vil huskes lenge.

På kvelden rakk jeg en liten tur til Overfloden for å trotte litt. Heller ikke den kvelden ville ørreten nappe. Men den var der. Og så er det flere andre plasser i elva som kan prøves.

Mandagen tok jeg først en liten sykkeltur til Blankvannsbråten, og på kvelden ville jeg fiske abbor i et nærvann. Abboren hadde tydeligvis fått dilla på døgnfluer, for det var jevn vaking  utover kvelden uten at den var interessert i maggot. Endring av fiskedybde, periodevis innsveiving, lite hjalp. Ikke helt greit når en ikke får fisk på en så enkel metode som duppmeite med maggot, og så abbor, da. En kan miste motet av slikt. Kanskje jigg neste gang?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar